Séminaires
02/07/2024 – SYRI and CID Collaborative Workshop
- Statistical guarantees for object detection
- Harnessing Superclasses for Learning from Hierarchical Databases
- Enhancing Localization through Perception: Applications of Vector Maps
- Introduction à des architectures de réseaux de neurone de traitement des événements
- Estimations d’incertitudes pour le calibrage entre capteurs par apprentissage profond
- Présentation de début de thèse: Estimation de l’incertitude et de l’intégrité pour les systèmes de perception basés sur l’apprentissage automatique
17/05/2024 – Mohamed-Amine Abrache
« Innovations dans les Environnements Informatiques d’Apprentissage : De l’Optimisation de l’Évaluation par les Pairs à l’Usage de la Réalité Virtuelle »
10/05/2024 – Raidi Ktari
« Toward credible belief base revision »
07/05/2024 – Jinfeng Zhong
« When factorization meets argumentation: towards argumentative explanations for recommendations »
06/05/2024 – Ikram Chraibi Kaadoud
« Comprendre le comportement des systèmes complexes en utilisant l’interprétabilité et l’explicabilité »
16/01/2024 – Ismaïl Baaj
« On the handling of inconscient systems of fuzzy relational equations »
2023 – Partie 1
2023 – Partie 2
Professeur à l’Université de Compiègne, Heudiasyc
Le mercredi 22 janvier à 14H, en amphithéatre Bessel
Abstract:
The Dempster-Shafer theory of belief functions is a formal framework for modeling and reasoning with uncertainty. It is based on the representation of independent pieces of evidence by belief functions, and on their combination by an operator called Dempster’s rule. In this talk, we show that the weighted sum and softmax operations performed in logistic regression classifiers and, for instance, in the output layer of feedforward neural networks can be interpreted in terms of evidence aggregation using Dempster’s rule of combination. From that perspective, the output probabilities computed by such classifiers (including also support vector machines) can be seen as being derived from some belief functions, which can be laid bare and used for decision making or classifier fusion. This finding suggests that the links between machine learning and belief functions are closer than is usually assumed, and that Dempster-Shafer theory provides a suitable framework for developing new machine learning algorithms.
Directeur de Recherche CNRS, CRIL (Centre de Recherche en Informatique de Lens)
Le mardi 3 décembre 2019 à 14H, en GI 16
Résumé: Nous présentons la plate-forme www.coscinus.org. Cette plate-forme permet, à partir de l’analyse des données issues de DBLP, de déterminer des proximités entre supports de publication (conférences et journaux) en informatique, et de faire apparaître des domaines de la discipline en réalisant un partitionnement des supports. L’idée étant que deux supports sont considérés comme proches si de nombreux auteurs publient conjointement dans ces deux supports. On peut donc obtenir une carte de la discipline basée uniquement sur les habitudes de publication des auteurs. Nous présentons ensuite un outil permettant d’identifier des experts dans un domaine (plus exactement nous identifions les auteurs qui publient le plus dans le voisinage d’un support donné), ainsi qu’un outil permettant d’identifier des experts correspondant à un auteur donné. Ce dernier outil peut être vu comme un cas particulier d’une problématique plus générale qui est d’identifier quels sont les meilleurs éléments, étant donné un élément cible.
Sébastien Destercke
GI42, 14h
Heudiasyc Laboratory
This seminar will contain two short talks, recently given in different conferences.
The first talk will concern an imprecise probabilistic model to navigate through an uncertain occupation grid, with an illustrative application to autonomous vehicles.
The second talk will concern the problem of predicting a set of clusterings from a relational matrix where information on the possible relations are provided by scores.
Doctorante, centre LGI2P (Laboratoire de Génie Informatique et d’Ingénierie de Production)
Le mercredi 16 Octobre 2019 à 10h30, en GI 42
Résumé: Besides ecological issues, the recycling of plastics involves economic incentives that encourage industrial firms to invest in the field. Some of them have focused on the waste sorting phase by designing optical devices able to discriminate on-line between plastic categories. To achieve both ecological and economic objectives, sorting errors must be minimized to avoid serious recycling problems and significant quality degradation of the final recycled product. Even with the most recent acquisition technologies based on spectral imaging, plastic recognition remains a tough task due to the presence of imprecision and uncertainty, e.g. variability in measurement due to atmospheric disturbances, ageing of plastics, black or dark-coloured materials etc. The enhancement of recent sorting techniques based on classification algorithms has led to quite good performance results, however the remaining errors have serious consequences for such applications. We propose an imprecise classification algorithm to minimize the sorting errors of standard classifiers when dealing with incomplete data, by both integrating the processing of classification doubt and hesitation in the decision process and improving the classification performances. To this end, we propose a relabelling procedure that enables better representation of the imprecision of the learning data, and we introduce the belief functions framework to represent the posterior probability provided by a classifier. Finally, the performances of our approach compared to existing imprecise classifiers is illustrated on the sorting problem of four plastic categories from mid-wavelength infrared spectra acquired in an industrial context.
Doctorant, CRIL (Centre de recherche en Informatique de Lens)
Le mardi 1er Octobre 2019 à 14h, en GI 41
Résumé: Modéliser l’intention permet d’expliquer les décisions prises par des agents. Dans ce travail, nous proposons une modélisation de l’intention dans des jeux épistémiques représentés en logique épistémique dynamique. Étant données une propriété et une suite d’actions déjà réalisée par un joueur dans un tel jeu, nous proposons une méthode capable de déterminer si le joueur a eu l’intention d’obtenir cette propriété.
Un exemple de l’utilisation de cette méthode est donné en utilisant une version simplifiée du jeu collaboratif Hanabi.
Doctorant, Université de Technologie de Compiègne
Le lundi 16 septembre 2019 à 11h, en GI 42
Résumé: Ce séminaire présentera les derniers travaux de thèse de Yonatan, portant notamment sur les problèmes d’apprentissage de modèles prudents à sorties structurées, notamment pour les problèmes de prédictions de rangement ou multi-étiquettes.
Maître de conférence, Université d’Artois
Le lundi 16 septembre 2019 à 14h, en GI 42
Résumé: La fusion d’informations est un processus dont l’objectif est d’extraire une connaissance véridique et aussi fine que possible à propos d’une entité d’intérêt, étant donné des informations incertaines provenant de sources de qualité variable. Dans un premier temps, nous verrons que la théorie des fonctions de croyance est particulièrement adaptée à ce problème. Une approche générale pour la fusion fondée sur une modélisation des connaissances sur la qualité des sources sera notamment présentée, ainsi que quelques résultats associés dont une nouvelle décomposition canonique des fonctions de croyance. Dans un deuxième temps, le problème de la comparaison d’informations incertaines sera abordé. Une généralisation de la notion de spécialisation, qui étend l’inclusion entre ensembles aux fonctions de croyance et qui permet donc la comparaison de leur contenu informationnel, sera présentée. Cette généralisation constitue un moyen d’étendre toute relation entre ensembles aux fonctions de croyance. Enfin, quelques exemples issus d’applications viendront illustrer ces diverses contributions.
Doctorant, Université de Technologie de Compiègne
Le mardi 28 mai 2019 à 14h, en GI 42
Résumé: Nous présentons un modèle statistique basé sur le Latent Block Model (LBM, une méthode de coclustering) pour réaliser une recommandation sociale. Le modèle utilise des variables latentes pour
modéliser un processus de manquement de donnée de type Not Missing At Random (NMAR)
Post-doctorant, IMT Lille Douai
Le mercredi 22 mai à 14h, en GI42
Abstract: Dans cet exposé décomposé en deux parties, je présenterai mes travaux autour de la Satisfiabilité en logique propositionnelle et de la fouille de données, en faisant ressortir les liens pouvant exister entre-elles.
Dans la première partie, je commencerai par introduire brièvement le problème de la Satisfiabilité propositionnelle qui est un problème fondamental en théorie de la complexité. Ensuite, je montrerai comment introduire un point de vue basé sur les préférences des utilisateurs dans la résolution SAT à partir d’une stratégie de suppression de clauses apprises (explications des différents conflits) fondée sur une
relation de dominance entre clauses apprises.
Dans la deuxième partie, je me focaliserai tout d’abord sur le problème de fouille de motifs graduels. Les motifs graduels qui modélisent les co-variations complexes d’attributs de la forme « plus/moins A, plus/moins B »; jouent un rôle primordial dans plusieurs applications du monde réel où le volume de données numériques à gérer est important, c’est le cas de données biologiques ou de données médicales. Ces motifs peuvent constituer un moyen de prendre en compte l’incertitude dans les co-variations de valeurs d’attributs. Par la suite, je présenterai une nouvelle formulation du problème de fouille de motifs graduels comme une tâche de fouille de motifs séquentiels. Cette réduction originale permet d’exploiter les algorithmes de fouille de motifs séquentiels pour extraire les motifs graduels et de surmonter quelques limitations des approches de la littérature.
Enfin, je montrerai à travers une modélisation par contraintes du problème de fouille de motifs graduels comment rechercher les motifs graduels en utilisant la Satisfiabilité Propositionnelle.
Chercheur post-doctoral, Université du Luxembourg, Faculty of Science, Technology and Communication
Le mardi 21 mai 2019 à 14h, en GI 42
Résumé: Les logiques non-monotones et les logiques des conditionnels ont été développées par les chercheurs en IA pour rendre compte du raisonnement en situation d’incertitude. La base de connaissance contient des énoncés conditionnels (« si… alors … ») exprimant des règles générales sujettes à exceptions. On s’intéresse ici aux logiques des conditionnels dans leur version dite « déontique », où le conditionnel exprime une obligation. Le modèle est de type qualitatif ou ordinal, et repose sur l’usage d’une relation de préférence comparant deux alternatives. Cette approche de type qualitative se veut « généraliser » l’approche de type quantitative, reposant sur la manipulation de nombres, ou d’utilités.
Dans cet exposé, je présenterai le résultat d’un projet qui vise à identifier les différentes axiomatiques que l’on obtient en jouant sur deux facteurs. Tout d’abord, on peut faire varier les propriétés de la relation de préférence: réflexivité, transitivité, totalité, limit assumption. Ensuite, on peut jouer sur la distinction (faîte en théorie du choix rationnel) entre élément maximal et élément optimal.
Si le temps le permet, je décrirais également un travail en cours d’automatisation de ces logiques via Isabelle/HOL–collaboration avec C. Benzmueller (Université Libre de Berlin)
Post-doctorant, Nutriomics laboratory
Le jeudi 16 mai à 14h, en GI42
Abstract: Le modèle additif constitue le vaisseau amiral des procédures visant à agréger des points de vues multiples, voire conflictuels, que ce soit en décision multicritères, en choix social, ou en apprentissage automatique. Sa simplicité technique incite à penser qu’il s’agit d’un modèle « interprétable ». Nous chercherons à réaliser ce potentiel, en allant jusqu’à l’interprétation, de cette procédure d’agrégation des préférences, dans un cadre robuste vis-à-vis de l’aspect incomplet de l’information.
Bibliographie:
Belahcene, Khaled, et al. Explaining robust additive utility models by sequences of preference swaps. Theory and Decision 82.2 (2017): 151–183.
Belahcene, Khaled, et al. Comparing options with argument schemes powered by cancellation. IJCAI 2019
Chercheur post-doctoral, Ecole Nationale d’Ingénieurs de Brest, Lab-STICC
Le mardi 14 mai 2019 à 14h, en GI 42
Résumé: Answer Set Programming (ASP) est une forme de programmation déclarative orientée vers les problèmes de recherche difficiles (principalement NP-difficiles). ASP a été utilisé avec succès dans des domaines tels que la représentation des connaissances (KR), la programmation logique et le raisonnement automatique. Dans cet exposé, je présenterai plusieurs extensions d’ASP qui permettent d’utiliser ce formalisme pour représenter et raisonner sur différents types de scénarios tels que robotique, réalité virtuelle, intégration des connaîsances, planification, diagnose, systèmes biologiques ou scénarios contenant des informations incertaines.
Abstract: Answer Set Programming (ASP) is a form of declarative programming oriented towards difficult (primarily NP-hard) search problems. ASP has been successfully used in areas such as Knowledge Representation (KR), Logic Programming and Automated Reasoning. In this talk I will present several recent of ASP that allow using this formalism for representing and reasoning on different types of scenarios such as robotics, virtual reality, knowledge integration, planning, diagnosis, biological systems or scenarios with uncertain information.
Professeur, Université d’Évry Val d’Essonne, Laboratoire de Mathématiques et Modélisation d’Évry
Le mardi 9 Avril à 15h, en GI 42
Abstract: The behavior of ecological systems mainly relies on the interactions between the species it involves. In many situations, these interactions are not observed and have to be inferred from species abundance data. To be relevant, any reconstruction network methodology needs to handle count data and to account for possible environmental effects. It also needs to distinguish between direct and indirect interactions and graphical models provide a convenient framework for this purpose.
We introduce a generic statistical model for network reconstruction based on abundance data. The model includes fixed effects to account for environmental covariates and sampling efforts, and correlated random effects to encode species interactions. The inferred network is obtained by averaging over all possible tree-shaped (and therefore sparse) networks, in a computationally efficient manner. An output of the procedure is the probability for each edge to be part of the underlying network.
A simulation study shows that the proposed methodology compares well with state-of-art approaches, even when the underlying network strongly differs from a tree. The analysis of two data sets highlights the influence of covariates on the inferred network.
Professeur, Kansas University, School of business
Le mardi 2 Avril à 14h, en amphi Gauss
Abstract: I will present some of the theory and applications of graphical models using Dempster-Shafer’s (DS) belief function theory. To emphasize the commonalities with probabilistic graphical models, I will first describe the abstract framework of valuation-based systems, which includes probability theory and DS belief function theory. Next, I will describe the basics of DS belief function theory, and illustrate the definitions using the captain’s problem from Almond’s 1995 monograph titled « Graphical Belief Modeling. » Using the captain’s problem, I will describe local computation in computing marginals of joint belief function. This algorithm is implemented in Belief Function Machine (BFM), an open source Matlab code for constructing/solving graphical models in DS belief functions. I will demonstrate the use of BFM in solving the Captain’s problem, the chest clinic Bayes net example from Lauritzen-Spiegelhalter’s 1988 article in JRSS, and a large communication network reliability example described in Haenni-Lehmann’s 2002 article in IJAR.
Post-doctorante, Université d’Edimburgh, School of informatics
Le mardi 26 mars à 14h, en GI 42
Abstract: Large-scale probabilistic representations, including statistical knowledge bases and graphical models, are increasingly in demand. They are built by mining massive sources of structured and unstructured data, the latter often derived from natural language processing techniques. The very nature of the enterprise makes the extracted representations probabilistic. In particular, inducing relations and facts from noisy and incomplete sources via statistical machine learning models means that the labels are either already probabilistic, or that probabilities approximate confidence. While the progress is impressive, extracted representations essentially enforce the closed-world assumption, which means that all facts in the database are accorded the corresponding probability, but all other facts have probability zero. The CWA is deeply problematic in most machine learning contexts. A principled solution is needed for representing incomplete and indeterminate knowledge in such models, imprecise probability models such as credal networks being an example. In this work, we are interested in the foundational problem of learning such open-world probabilistic models. However, since exact inference in probabilistic graphical models is intractable, the paradigm of tractable learning has emerged to learn data structures (such as arithmetic circuits) that support efficient probabilistic querying. We show here how the computational machinery underlying tractable learning and inference has to be generalised for imprecise probabilities. Our empirical evaluations demonstrate that our regime is also effective.
Post-doctorant, Nutriomics laboratory
Le mardi 12 mars à 14h, en amphi Gauss (bâtiment G du centre de recherche)
Abstract: Nous cherchons à équiper un processus d’aide à la décision d’outils permettant de répondre aux exigences de redevabilité. Nous faisons l’hypothèse d’un processus dialectique entre parties prenantes de la décision, ce qui permet d’envisager l’acquisition d’information sur les préférences ainsi que la possibilité d’interroger le bien-fondé ou la loyauté de la procédure de décision/recommandation, voire d’en contester les effets. Techniquement, nous proposons d’étudier l’espace des versions d’un modèle d’agrégation des préférences issu de la Théorie de la décision, et de formuler le problème inverse correspondant. Nous verrons comment cette formulation permet de représenter l’inférence robuste à l’aide de schémas d’arguments, et ainsi produire des explications des recommandations, si possible correctes, complètes, facile à calculer et à comprendre. Nous illustrerons cette approche dans le cadre d’une procédure collective de tri par approbation.
Post-doctorant, Université de Technologie de Compiègne, Heudiasyc (équipe CID)
Le mardi 5 mars en GI42, à 14h
Abstract:
Imprecise choice functions constitute a very general and simple mathematical framework for modelling choice under uncertainty. In particular, they represent the set-valued choices that typically arise from applying decision rules to imprecise-probabilistic uncertainty models. Choice functions can be given a clear behavioural interpretation in terms of attitudes towards gambling. I will introduce choice functions as a tool to model uncertainty, and connect them with other, less general, belief models used in the theory of imprecise probabilities, such as sets of desirable gambles, and sets of probabilities.
Professeur, Chef du Département Informatique à l’Université de Greenwich
Le mardi 26 février dans l’amphi du Centre d’Innovation, à 14h
Résumé :
Les techniques de Narration Interactive se sont développées depuis les années 2000 principalement dans le but de fournir un contenu narratif plus évolué aux médias interactifs, pour des applications plus ludiques qu’éducatives. Avec le développement de représentations des connaissances plus sophistiquées et d’approches plus cognitives de la narration, il existe de nouvelles opportunités pour utiliser des techniques narratives dans le cadre de la simulation et de la formation. Cette tendance rejoint au niveau narratif le développement du domaine des « Jeux Sérieux ». Nous présentons plusieurs exemples d’utilisation de techniques narratives dans des applications non ludiques, basées sur une utilisation de techniques de planification par operateurs ou par tâches.
Dans le domaine de la formation ou de l’éducation des patients, la conversion de modèles en connaissances en fragments narratifs scénarisés peut être utilisée pour créer une diversité de situations résultant de l’interaction entre des connaissances génériques et des données personnelles. Nous présenterons également une approche cognitive de la narration qui vise à contrôler le phénomène de compréhension narratif, et qui a pu être utilisée pour explorer la compréhension causale chez l’enfant.
Le mardi 8 janvier en GI42, à 14h
Résumé :
The purpose here is to deal with non-observed dyads during the sampling of a network and consecutive issues in the Stochastic Block Model (SBM) inference. We’ll review sampling designs and recover Missing At Random (MAR) and Not Missing At Random (NMAR) conditions for SBM. We’ll introduce several variants of the variational EM (VEM) algorithm for inferring the SBM under various sampling designs (MAR and NMAR). Model selection criteria based on Integrated Classification Likelihood (ICL) are derived for selecting both the number of blocks and the sampling design. We’ll investigate the accuracy and the range of applicability of these algorithms with simulations. We’ll finally explore one real-world networks from biology (protein-protein interaction network), where the interpretations considerably depends on the sampling designs considered.
Destercke Sébastien
Chercheur CNRS au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 22 janvier 2018 à 14h en GI16
Résumé :
In this talk, we will present a generic mean to handle preferences of an individual user tainted with uncertainty, with belief functions used as an uncertainty model. We will illustrate the approach on a classical weighted average. We will discuss the potential interests of such an appraoch, as well as its possible limits.
Maître de conférence à l’ENSMM de Besançon
Le jeudi 20 décembre en GI42, à 11h
« Monitoring of engineered systems »
Résumé :
The presentation will first start with a global view of some monitoring methodologies developed in our team to detect and track a degradation on engineered systems. Illustrations will concern turbofan engines, rolling bearings, milling and carbon pipes.
The methodologies rely on pattern recognition algorithms dedicated to those applications and fed by time-series and by a priori knowledge. One of the common points of those algorithms concerns the management of uncertainty and for that we used different formalisms:
- belief functions applied to online learning with evolving models,
- computational geometry based on polygons for similarity based monitoring and prognostics,
- and consensus clustering in unsupervised learning for reverse engineering.
The second part will be dedicated to Evidential Hidden Markov Models for the statistical representation of time-series using belief functions. Inference and learning in those models will be detailed and discussed.
Maître de conférence à Écoles de Saint-Cyr Coëtquidan
Le mardi 18 décembre 2018 en Amphi Gauss, à 14h
Résumé :
Le premier jeu à avoir utilisé la planification comme IA pour ses personnages non joueurs est First Encounter Assault Recon (F.E.A.R) en 2005. Le résultat était saisissant et a incité à se poser une question : Peut-on planifier en temps réel des centaines d’IAs dans un jeu ou une simulation tactique ? La réponse, en cours de développement et pour l’instant positive, se base sur un planificateur de type STRIPS et la programmation GPU. Cependant, la planification ne s’arrête pas là. Avec la bonne modélisation, elle pourrait permettre de déstructurer un champ de bataille ou encore proposer une séquence de courtes simulations immersives, les deux situations ayant un but formateur.
Maître de conférence à l’université d’Artois
Le mardi 4 décembre en GI42, à 14h
Résumé :
Considerable attention has recently been devoted to the problem of automatically extending knowledge bases by applying some form of inductive reasoning. While the vast majority of existing work is centred around so-called knowledge graphs, in this talk I will consider a setting where the input consists of a set of (existential) rules. I will present some Bayesian models to find plausible missing rules which are inspired by cognitive models for category based induction. Unlike many existing approaches, we learn rules by directly exploiting regularities in the given rule base, and do not require that a database with concept and relation instances is given. As a result, the proposed methods can be applied to a wide variety of ontologies.
Xuhong (Jacques) Li
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 16 octobre 2018 à 14h30 en GI42
Résumé :
In inductive transfer learning, fine-tuning pre-trained convolutional networks substantially outperforms training from scratch. When using fine-tuning, the underlying assumption is that the pre-trained model extracts generic features, which are at least partially relevant for solving the target task, but would be difficult to extract from the limited amount of data available on the target task. However, besides the initialization with the pre-trained model and the early stopping, there is no mechanism in fine-tuning for retaining the features learned on the source task. In this paper, we investigate several regularization schemes that explicitly promote the similarity of the final solution with the initial model. We show the benefit of having an explicit inductive bias towards the initial model. We eventually recommend that the baseline protocol for transfer learning should rely on a simple $L^2$ penalty using the pre-trained model as a reference.
Yonatan Alarcon
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 16 octobre 2018 à 14h00 en GI42
Résumé :
Dans cette présentation, nous présenterons des premiers résultats concernant l’extension de l’analyse linéaire discriminante imprécise (une méthode classique d’apprentissage) au cas imprécis, qui permet de produire des prédictions prudentes en cas de manque d’information et/ou d’informations conflictuelles quand à la vraie classe.
Cesar Tacla
Professeur à Universidade Tecnologica Federal Do Parana
Le jeudi 4 octobre 2018 à 10h en GI42
Résumé :
La première partie concerne les concepts fondamentaux de l’argumentation.
Ensuite, je présente un usage de l’argumentation rhétorique qui englobe appels, menaces et récompenses dans des dialogues entre agents. Il s’agit d’un modèle pour le calcul de la force de arguments basé sur l’état de l’objectif que l’émetteur veut attaquer/faire avancer et sur la crédibilité de l’émetteur pour accomplir ses menaces, récompenses et appellations.
Le deuxième usage concerne la prise de décision consensuelle. Des agents veulent choisir une option entre plusieurs options envisageables (par exemple, quel langage de programmation pour un certain projet). Chaque agent a sa propre base de croyances qui peuvent amener a des arguments contradictoires lorsque ils dialoguent a propos d’une option (ex. langage X). A partir d’un dialogue il est possible de construire un graphe d’attaques entre les arguments. L’option choisie est celle qui a le support des arguments les plus forts: ceux qui gardent des informations les plus répandues parmi les agents.
Ines Couso
Le vendredi 28 september 2018 à 11h en GI42
Professeur à l’Université d’Oviedo
Résumé :
Imprecise Dirichlet Process-based tests (IDP-tests, for short) have been recently introduced in the literature by Benavoli et al. Those tests overcome the problem of deciding how to select a single prior in Bayesian hypothesis testing, in the absence of prior information. They make use of a “near-ignorance” model, that behaves a priori as a vacuous model for some basic inferences, but it provides non-vacuous posterior inferences. The authors performed an empirical study comparing the behaviour of a classical frequentist test and its IDP-based counterpart. They concluded that IDP-based test are capable of isolating instances (samples) where the frequentist test is virtually “guessing at random”. We perform additional empirical studies that aim at shedding more light on the issue. We consider in particular the Wilcoxon rank sum test, and its IDP-based extension. We show that the upper and lower posterior probabilities can be expressed as tail probabilities based on the value of the U statistic, and that therefore there is a one-to-one correspondence between those upper and lower probabilities and the p‑value of the frequentist test. We construct an imprecise frequentist-based test that reproduces the same decision rule as the the IDP test. It considers a neighbourhood around the U‑statistic value. If all the values in the neighbourhood belong to the rejection zone (resp. to the acceptance region), the null hypothesis is rejected (resp. accepted). Otherwise, the judgement is suspended. This construction puts a step forward in the reconciliation between frequentist and Bayesian hypothesis testing: this kind of imprecisiation over the set of priors seems to produce similar effects on the decision mechanisn as an imprecisiation of data around the observations.
Cassio P. de Campos
Professeur à l’université d’Utrecht
Le vendredi 28 septembre 2018 à 10h en GI42
Summary :
Sum-product networks are an increasingly popular family of probabilistic graphical models for which marginal inference can be performed in polynomial time. They have been shown to achieve state-of-the-art performance in several tasks. When learning sum-product networks from scarce data, the obtained model may be prone to robustness issues. In particular, small variations of parameters could lead to different conclusions. We discuss the characteristics of sum-product networks as classifiers and study the robustness of them with respect to their parameters. Using a robustness measure to identify (possibly) unreliable decisions, we build a hierarchical approach where the classification task is deferred to another model if the outcome is deemed unreliable. We apply this approach on benchmark classification tasks and experiments show that the robustness measure can be a meaningful manner to improve classification accuracy.
Destercke Sébastien
Chercheur CNRS au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 10 juillet 2018 à 14h en GI42
Résumé :
In this talk, we will be interested in the problem of ordinal regression, i.e., in predicting discretely, ordered values (such as rating scores of websites, severity levels of diseases, degradation levels of components , evaluation levels of papers, …) from a given set of attributes and training data. More particularly, we will be interested in the problem of producing cautious predictions (i.e. sets of possible values rather than single ones) when information does not allow us to make precise ones. We propose to do so by considering an imprecise probabilitistic setting, the basics of which we will recall.
We will then present two strategies to perform ordinal regression, based on binary decompositions of the initial problem: the first one based on a tree decomposition, the second on a cumulative decomposition.
Lingxue Yang
Doctorante en informatique aux laboratoires Heudiasyc et Costech
Le lundi 11 juin 2018 à 9h30 en CR C.203 (bâtiment C, UTC)
Résumé :
In recent years, the advances made in computer technology have made human-computer interaction (HCI) penetrated into almost all areas of human activities. As the carrier of the interaction between human and information, the user interface is a key part that influences the systems and human performance. Especially for business software such as analytic applications behind which there are complicated logics. Therefore, the improper information design and interface design will hinder users’ understanding, learning and the use of the interactive systems, causing cognitive barriers, such as memory overload. Interaction design is closely related to human cognition. In analytic applications, the user’s main task is to acquire the useful information that allows him/her to identify the root causes of a business question for decision making. It requires a large number of storage of human working memory to process the information needed for completing an analytical task. As the working memory is limited in capacity, not all the information can be stored in once. Our working memory only stores the most recent information for the current activated task. One consequence is that when the task is interrupted or suspended, to handle a secondary task (interrupting task), the working memory will free up some space for processing the information needed for this secondary task. When the user returns to the primary task (interrupted task), he/she has to recall the released information. It takes time, overcharges the working memory and consumes much mental effort of the user. The result is the loss of time, and reduced task performance. Therefore, it is necessary to design user interface and interaction considering these limits of working memory. The research of analytic provenance focuses on retrieving users’ interaction history, reinstating their reasoning process so that they can quickly resume an interrupted or suspended task. The designed tools through analytic provenance serve as an external memory. Lenay’s two modes of interaction: “put down” and “in hand” allow us to address this problem in two perspectives: memory substitution (put down) and memory supplementation (in hand). Memory substitution considers a memory tool as an object in the environment. Memory supplementation sees a memory tool as a coupling device between the user and the task, and it extends the user’s capability of perceiving the problem-solving as a supplementation of their perceptual systems. The existing solutions are more about the design for the former one, they lack a consideration for the latter one. In this research, we try to pose a problem which may improve design considerations in resolving the imbalance between user interface and human cognition from the memory supplementation point of view. We have developed a tool, based on a “history path”, using the concept of analytic provenance. It permits to show, in a specific window of the user interface, some of the steps of a previous resolution task that a user has performed during previous experience (or to simulate a resolution task interruption). We have set up a simple (minimalist) problem-solving task the resolution of which was recorded (screen, voice, eyes movements, time of resolution, etc.), to test if it is possible to design a tool for memory supplementation. We experiment two different tools, based on two history path representations, a static one, and a dynamic one. The static history path shows, at the same time, all the attemps made during a previous experience to resolve a given task. The dynamic history path shows only the attemps of the previous experience, which are close to the current task resolution step. We will present the first results of this experience, which aim at evaluating to what extent a static history path or a dynamic history path can help the user for tasks resolution.
Maitre de conférences en informatique au laboratoire CRIL, de l’Université d’Artois
Le mardi 22 mai 2018 à 14h en GI042 (bâtiment Blaise Pascal, UTC)
Résumé :
Nous présentons dans cet exposé différents formalismes que nous avons créés, utilisés ou enrichis dans le cadre de recherches académiques ou dans des projets plus appliqués. Ces formalismes ont comme point commun de permettre de mieux prendre en compte les concepts de fiabilité de l’information, d’évolution du monde, d’inférence plausible, de fusion et de révision ou encore de prise de décision. Nous faisons tout d’abord un tour d’horizon des différentes méthodes abordées, leurs éventuels liens et plusieurs applications possibles. Puis, nous nous intéressons plus particulièrement aux problèmes d’incomparabilité et d’incommensurabilité dans le cadre de logiques pondérées et leur application à la révision, à la fusion de croyances et aux logiques de description légères. Nous présentons plus en détail des généralisations de la logique possibiliste aux ordres partiels et aux intervalles. Nous nous intéressons ensuite à nos travaux concernant le General Game Playing. L’objectif de ce dernier est de développer des programmes capables de jouer de manière convaincante à n’importe quel jeu sans intervention humaine. Nous présentons nos résultats basés sur les réseaux de contraintes stochastiques. Enfin, nous présentons succinctement divers travaux en cours et perspectives, dont certains directement liés à la préservation du patrimoine immatériel de l’humanité et plus spécifiquement aux marionnettes sur eau du Vietnam.
Maitre de conférences en informatique au laboratoire GREYC, de l’Université de Caen Normandie
Le mardi 15 mai 2018 à 10h30 en GI042 (bâtiment Blaise Pascal, UTC)
Partie 1
Résumé :
La programmation par contrainte (PPC) offre un cadre générique et flexible pour résoudre des problèmes d’optimisation sous contraintes. L’utilisation de la PPC pour exprimer des problèmes de fouille de données possède de nombreux avantages. Le premier est d’offrir à l’utilisateur un moyen simple et déclaratif pour modéliser ses problèmes. Le second est de proposer une approche générique de résolution qui permet à l’utilisateur de ne plus devoir se préoccuper de l’écriture d’un algorithme spécifique pour chaque tâche de fouille. Dans cette première partie de l’exposé je présenterai de manière succincte quelques contributions concernant les apports de la PPC pour la fouille de données orientée motifs et plus particulièrement sur l’extraction de motifs séquentiels et de motifs Pareto.
Partie 2
Résumé :
Un problème récurrent en extraction de motifs est la sélection de motifs pertinents parmi le grand ensemble de motifs découverts. Pour réduire le nombre de motifs extraits et donc de faciliter l’analyse du résultat de la fouille est l’extraction de motifs de plus haut niveau reposant sur des caractéristiques qui impliquent plusieurs motifs locaux. Ces motifs sont appelés ensembles de motifs ou pattern sets. Extraire le meilleur ensemble de motifs relativement à une mesure donnée permet de mieux cibler le processus d’extraction vers les meilleurs motifs mais rend la tâche plus ardue, notamment en raison de la taille importante de l’espace de recherche et le manque de techniques d’élagage efficaces pour ce type de problèmes. La plupart des approches existantes (souvent heuristiques) sacrifient la preuve d’optimalité au détriment de solutions approchées. Toutefois, la qualité de solutions obtenues par ces approches reste très variable.
La PLNE (Programmation Linéaire en Nombres Entiers) est un au cadre générique qui procure un haut niveau de flexibilité et d’expressivité pour composer différentes types de contraintes. L’utilisation de la PLNE pour la modélisation de tâches d’optimisation en fouille de données est un domaine qui a été très peu exploré.
Dans cette seconde partie de l’exposé, je vais montrer comment la PLNE peut être utilisée pour modéliser différentes contraintes portant sur des ensembles de motifs. Outre le cadre général de l’extraction d’ensembles de motifs, je vais illustrer l’intérêt de cette approche sur un problème bien connu en fouille de données: le clustering conceptuel. Enfin, je terminerai par quelques résultats récents sur l’utilisation des moyennes ordonnées pondérées (communément appelées OWA pour Ordered Weighted) afin de trouver un équilibre optimal sur la taille des clusters du clustering conceptuel.
Maitre de conférences au LIP6 de l’UPMC
Le jeudi 12 avril 2018 à 14 h en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie de Compiègne).
Partie 1 : Une introduction à la théorie de la décision algorithmique
Résumé :
La théorie de la décision algorithmique porte sur l’étude sous l’angle algorithmique de problèmes issus de la théorie de la décision, de la théorie des jeux et de la théorie du choix social. La plupart des travaux réalisés dans ces domaines jusqu’à récemment focalisaient principalement sur des résultats de caractérisation, l’aspect computationnel (i.e., la calculabilité effective des concepts
introduits) étant souvent laissé au second plan. C’est ce deuxième aspect qui fait la spécificité de la théorie de la décision algorithmique, et qui est étudié par une communauté d’informaticiens en intelligence artificielle et en recherche opérationnelle depuis un peu plus d’une dizaine d’années. Une brève introduction à ce domaine sera proposée lors de cet exposé.
Partie 2 : Quelques contributions en théorie de la décision algorithmique
Résumé :
Lors de cet exposé, je présenterai quelques contributions récentes en décision séquentielle dans l’incertain lorsque les préférences suivent un modèle alternatif à l’utilité espérée, et j’aborderai également quelques problématiques en décision collective
Chargé de recherche à l’IFSTTAR
Le mardi 20 mars 2018 à 14 h en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
Partie 1: Analyse exploratoire de traces numériques de mobilité. Quelques résultats sur les systèmes de vélos en libre service et de transports en Commun.
Les systèmes de mobilités modernes génèrent un nombre important de traces numériques qu’il convient d’analyser pour comprendre et optimiser le fonctionnement de ces systèmes. Ces données se distingues des sources classiquement utilisées pour appréhender les comportement de mobilité et leur évolution (enquête globale transport, enquête ménage déplacement) et nécessite donc des méthodes nouvelles pour essayer de tirer partie de l’information qu’elles recèlent. Après avoir présenté ce contexte générale et les particularités des traces numériques par rapport aux données d’enquête classiques, nous détaillerons différents travaux exploratoires menés dans ce contexte pour mieux cerner ces nouvelles sources et leurs potentialités. Nous verrons en particulier comment les données de stocks des systèmes de Vélos en Libre Service (VLS) peuvent être mobilisées pour résumer le comportement de ces systèmes et faciliter leurs comparaisons. Nous présenterons également des travaux d’analyse exploratoire et de visualisation des données de flux voyageurs. Celles-ci offrent en effet, des perspectives intéressantes pour l’analyse fine des usages et de la dynamique des origines / destinations effectuées par les usagers de transport en commun. Nous présenterons des résultats sur l’exploration de ces données massives aussi bien dans le contexte des VLS que dans celui des transports en commun (métro / RER).
Partie 2: Modèle de mélange et données de comptage, sélection de modèle, régularisation et estimation.
Dans cette présentation, nous nous intéresserons aux méthodologies utilisées pour déterminer le nombre de composantes d’un modèle de mélange lorsque les données sont des données de comptage. Nous nous intéresserons plus particulièrement aux modèles utilisés pour analyser des graphes (Stochastic Block Model et variante) où les comptages correspondent à des nombres d’interaction entre paire d’objet , ou des « textes » (Mixture of Unigram et Poisson mixture) où les comptages correspondent au nombre d’occurrences d’un mot. Nous verrons comment le problème d’estimation du nombre de composantes est traité classiquement dans un cadre fréquentiste et Bayésien aux travers de critères tels que BIC ou ICL. Une attention particulière sera portée aux aspects algorithmiques du problème où l’on discutera des avantages et inconvénients des solutions classiques basées sur l’utilisation de l’algorithme EM et des variantes variationnelles ou bien sur des approches de type MCMC. Nous présenterons dans ce contexte un algorithme d’estimation conjointe de la partition des données et du nombre de composantes basé sur l’optimisation gloutonne d’un critère Bayésien correspondant à L’ICL exacte. Ce critère peut en effet être calculé de manière exacte pour cette famille de modèle lorsque les lois a priori sur les paramètres sont adéquatement choisies. Nous verrons ensuite comment cette approche peut être étendue pour extraire une structure hiérarchique de solutions imbriquées lorsque l’on fait varier le degré de régularisation.
Maître de conférences au LAMSADE, université Paris
Le lundi 12 mars 2018, à 14 h en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
Partie 1: Présentation générale des travaux de recherche autour des préférences dans les modèles décisionnels.
Les préférences sont au coeur des modèles décisionnels (decision collective, multicritère ou dans l’incertain) et apparaissent dans les différents étapes des processus décisionnels (definition/description du problème, modélisation, résolution et validation/argumentation).
Dans cette première partie de l’exposé je vous parlerai de mes travaux de recherche qui concernent ces différents étapes (avec des résultats théoriques mais aussi avec des applications industriels):
- définition/description du problème:
apport des travaux expérimentaux pour mieux comprendre le comportement des décideurs et utilisation de leur résultats pour trouver des modèles adaptés.
Exemples des processus d’élicitation/apprentissage des préférences.
- modélisation :
comment obtenir un cadre général pour la modélisation des préférences ? Comment representer d’une manière compacte les préférences ?
- résolution :
comment se servir des logiques non classiques ou une modélisation par satisfaction de contraintes pour l’agrégation des préférences ?
- application industriel: trouver la nouvelle ligne grande vitesse entre Paris-Normandie (projet avec la SNCF Réseau)
Partie 2: Résultats sur la partie modélisation des préférences
Quand on travaille avec des décideurs/experts on s’aperçoit rapidement que les orders totaux ou les préordres totaux que l’on utilise souvent dans des approches formels apparaissent très forts/contraignants pour représenter leur préférences. Pour cela des structures de préférences
plus souples ont été proposées dans la littérature. Les semiordres, les ordres d’intervalles ou les ordres partiels sont les plus connus. Ces structures de préférences « sophistiquées » ont été étudiées par différents chercheurs venant de différents domains de recherche et manquaient un cadre général unificateur. Je vous présenterai donc un cadre que nous avons défini qui donne un language commun à ces structures et qui nous aident à en proposer de nouvelles. Le cadre se base sur une axiomatisation simple et couvre la majorité des structures de préférences connues dans la littérature.
Références de la partie 2 :
M. Öztürk, Coherence conditions for preference modeling with ordered points, Journal of Mathematical Psychology, Volume 79, 2017, pages 44–52.
M. Öztürk , M. Pirlot et A. Tsoukiàs, Representing preferences using intervals, Artificial Intelligence Journal, 175, pages 1194–1222, 2011
Elsa NEGRE
Maître de conférences HDR, UMR Lamsade, Université Paris Dauphine
Le mardi 6 février 2018 à 14 h en GI042(Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
Nos travaux s’articulent autour de l’extraction et de l’analyse de données issues de sources hétérogènes pour les rendre facilement accessibles et exploitables par les utilisateurs/décideurs. En effet, il devient de plus en plus difficile de savoir quelles sont les données à rechercher et où les trouver lorsque la masse de données/informations s’accroît. Des techniques informatiques existent pour faciliter cette recherche et permettre une extraction pertinente des données/informations. L’une d’entre elles est la recommandation qui guide l’utilisateur lors de son exploration, en cherchant pour lui les informations susceptibles d’être pertinentes. Un enjeu intéressant est de proposer un système de recommandation capable de s’adapter à différents cas d’applications, avec de bonnes performances du point de vue de l’utilisateur/décideur et palliant certains manques des systèmes de recommandation existants. Dans le cadre de nos travaux, l’ensemble des données à explorer peut provenir de différents domaines (les environnements de travail collaboratif, les plateformes d’apprentissage en ligne, les entrepôts de données, les villes intelligentes, les systèmes d’alertes précoces, …) et l’utilisateur à aider peut être un individu isolé ou une entité multiple à visée publique. Conscients que la masse de données/informations à explorer dans de tels cas peut être très importante, complexe et variée, il nous est apparu nécessaire de proposer des systèmes de recommandation appropriés pour y faire face. Nous proposons donc une approche générique de recommandation, en rupture complète avec les travaux existants, que nous instancions pour permettre de recommander soit des éléments, soit des utilisateurs, sous forme de recommandations individuelles ou à visée publique dans différents domaines. Puis, nous nous intéressons à l’évaluation des (systèmes de) recommandations. Afin d’assurer la pertinence des recommandations du point de vue de l’utilisateur/décideur, nous proposons des méthodes pour évaluer subjectivement d’une part le système de recommandation et d’autre part les recommandations retournées. Enfin, malgré de bonnes performances, parfois, les recommandations ne sont pas considérées comme suffisamment pertinentes. Nous proposons donc des techniques pour améliorer les (systèmes de) recommandations. Elles concernent l’amélioration des données d’entrée, le démarrage à froid et l’ajout de données/sources externes (notamment le contexte de l’utilisateur/décideur). Nos propositions ont été validées par la participation à différents projets ainsi que le co-encadrement de thèses de Doctorat et le suivi de travaux de Master Recherche.
Mots clés : Systèmes de recommandation, Analyse de données, Aide à la décision, Systèmes d’Information
Jonathan DEKHTIAR
Doctorant au laboratoire Roberval, UTC
Le mardi 30 janvier 2018 à 10h15 en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
The manufacturing industry is always trying to automate many of its engineering tasks and workflows. Applying Machine/Deep Learning in such an industrial context is challenging for different reasons : Contrary to the GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft) and BATX (Baidu, Alibaba, Tencent and Xiaomi), the manufacturing industry use on a day-to-day basis highly complex data which comes, most of the time, in proprietary formats (e.g. 3D Models). Moreover, data are not available in large quantities (impossibility to rely on a big data scale) and most of the time in insufficient quantities to train any Deep Learning model to perform any computer vision task. However, Machine Learning can still be applied using various tips and tricks, frequently with good results. Transfer Learning is one effective solution, nevertheless this presentation will not focus on the latter which is already well covered in the literature [Y. Bengio, 2012] – [M. Oquab, 2014]. Inspired by research in anomaly detection for neuro-imagery [K. Wang, 2016] – [T. Schlegel, 2017] and for patrol robots [W. Lawson, 2017], we have studied the effectiveness of Deep Generative Networks and Deep Auto Encoder, namely GANs (Generative Adversarial Networks) and VAE (Variational AutoEncoders). This presentation aims to present the specificities and basics of GANs/VAEs and an overview of the whole process we developed with a limited amount of data (1000 images) and obtain 92% of accuracy and 85% of IOU (Intersection over Union) for the machined surface defect localisation. The proposed approach is able to adapt itself without any change in the structure or hyper-parameter settings to different industrial situations offered by the challenge dataset provided by DAGM 2007. In summary, the strength of the proposed solution is the following : Highly adaptable with limited re-engineering costs, reduced training time (+/- 3 hours on one GPU), Weakly Supervised Approach thus having a very reduced deployment cost.
Professeur des universités à l’Université de Paris Sud, Polytech Paris Sud.
Le mardi 3 Mars à 14H, en GI 42
Abstract:
The Dempster-Shafer theory of belief functions is a formal framework for modeling and reasoning with uncertainty. It is based on the representation of independent pieces of evidence by belief functions, and on their combination by an operator called Dempster’s rule. In this talk, we show that the weighted sum and softmax operations performed in logistic regression classifiers and, for instance, in the output layer of feedforward neural networks can be interpreted in terms of evidence aggregation using Dempster’s rule of combination. From that perspective, the output probabilities computed by such classifiers (including also support vector machines) can be seen as being derived from some belief functions, which can be laid bare and used for decision making or classifier fusion. This finding suggests that the links between machine learning and belief functions are closer than is usually assumed, and that Dempster-Shafer theory provides a suitable framework for developing new machine learning algorithms.
Ala-Eddine Yahiaoui, chercheur post-doc HEC Montréal
Vincent Fagnon, ATER, université de Lorraine
Estia Maliqari (doctorante équipe SCOP)
Anthony Lambert, ORANGE
Stefano Demarchi, doctorant université de Gênes
Mohamed Sallak, MCF équipe SCOP
Michaël Mahamat, doctorant équipe SCOP
Guillaume Joubert, doctorant équipe SCOP
Guillaume Beduneau, doctorant équipe SCOP
Projet ANR MAPSYD
Rim Louhichi, doctorante équipe SCOP
Séminaire présenté par quatre candidats au poste de maitre de conférences « Réseaux » :
- OMAR Mawloud
- Evangelos Bampas
- Jun Zhang
- Ghada Jaber
Stéphane GERONIMI
Ingénieur expert ADAS chez PSA
Le mardi 23 avril 2019 à 14h en amphi Colcombet (Centre de transfert – UTC)
Résumé :
Les communications quotidiennes autour des activités de l’autonomie (prototypes roulants, flottes d’expérimentations… mais aussi évolutions de la réglementation…) montrent une grande effervescence autour des question du véhicule automatisé/autonome.
Au-delà de la simple faisabilité technique, la maturité technique de l’automatisation des véhicules a‑t-elle atteinte un niveau compatible d’un prochain déploiement notamment au regard de la question de la sureté de fonctionnement.
Cette présentation fera l’état actuel des questions techniques soulevées par l’automatisation des véhicules en mettant en évidence la question de la « safety ».
Azade FOTOUHI
Doctorante à l’UNSW de Sydney
Le mardi 10 avril 2018 à 14 h en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
There have been increasing interests in employing unmanned aerial vehicles (UAVs) such as drones for telecommunication purpose. In such networks, UAVs act as base stations (BSs) and provide downloading service to users. Compared with conventional terrestrial base stations, such UAV-BSs can dynamically adjust their locations to improve network performance. However, there exists important issues in UAV networks that must be considered. For example, the UAV deployment, introduces a new tool for radio resource management, since BS positions are open for network optimization. Moreover, drones have practical agility constraints in terms of flying speed, turning angles, and energy consumption. The aim of this presentation is to overview the integration of UAVs in cellular networks, existing issues and potential solutions for assisting cellular communications with UAV-based flying relays and base stations. Towards that end, a proposed mobility control method based on the SNR measurement and game theory approach will be presented. The results demonstrate that the UAV-BSs moving according to our proposed algorithm significantly improve the network performance in terms of packet throughput and spectral efficacy compared to a baseline scenario.
02/07/2024 – SYRI and CID Collaborative Workshop
- Statistical guarantees for object detection
- Harnessing Superclasses for Learning from Hierarchical Databases
- Enhancing Localization through Perception: Applications of Vector Maps
- Introduction à des architectures de réseaux de neurone de traitement des événements
- Estimations d’incertitudes pour le calibrage entre capteurs par apprentissage profond
- Présentation de début de thèse: Estimation de l’incertitude et de l’intégrité pour les systèmes de perception basés sur l’apprentissage automatique
21/05/2024 – Minh Quan Dao (INRIA ACENTAURI)
« Toward Solving Occlusion and Sparsity in Deep Learning-Based 3D Object Detection Through Collaborative Perception »
16/05/2024 – Robin Condat (Université de Picardie Jules Verne, Laboratoire MIS)
« Contribution à l’amélioration de la robustesse de systèmes de perception fondés sur des réseaux de neurones profonds multimodaux »
15/05/2024 – Jordan Caracotte (Université de Picardie Jules Verne, Laboratoire MIS)
« Reconstruction 3D par stéréophotométrie pour la vision omnidirectionnelle »
14/05/2024 - Achref Elouni (Université Clermont Auvergne, Institut Pascal, Remotely)
« Apprentissage profond et IA pour l’amélioration de la robustesse des techniques de localisation par vision artificielle »
19/03/2024 - Zongwei Wu (chercheur post-doctoral à l’université de Würzburg)
« Single-Model and Any-Modality for Video Object Tracking »
19/03/2024 - Purva Joshi (doctorante à l’université d’Eindhoven)
« Efficiently Navigating Autonomous Vehicles Around Intersections »
13/02/2024 - Grégoire Richard (doctorant Heudiasyc)
« Haptic feedback for embodied and social interactions in virtual reality »
05/12/2023 - Mario Cervantes (stagiaire Heudiasyc)
« Hexarotor with Tilted Motors and PD Control: From Concept to Real-Time Flight Test »
05/12/2023 - Servando Encina (stagiaire Heudiasyc)
« Quad-rotor trajectory following »
05/12/2023 - Alberto Varela and Diego Gandulfo (stagiaires Heudiasyc)
« Quaternion-observer control for aerial drones: application to object pickup. »
27/06/2023 - Maciej Michalek (Poznan University of Technology, Pologne)
« Automated Articulated Vehicles – Modelling, Properties and Control »
07/02/2023 - Workshop Perception
Vision multi capteurs | Incertitude de perception
13/12/2022 - Bertrand Ducourthial (professeur Heudiasyc).
« Les réseaux de communication dynamiques »
25/10/2022 – Emmanuel Alao (doctorant Heudiasyc).
« Uncertainty-aware Navigation in Crowded Environment »
13/09/2022 – Bruno Barbosa (Université Fédérale de Lavras, Brésil, Department of Automatics).
« Application of Artificial Intelligence in Systems Identification and Intelligent Vehicles »
04/07/2022 – Hiroshi Fujimoto (professeur, Université de Tokyo)
« Advanced control of electric vehicles and development of wireless in-wheel motors »
21/06/2022 – Armando Alatorre Sevilla (doctorant Heudiasyc)
« Dynamic trajectory for landing an aerial vehicle on a mobile platform »
21/06/2022 – Ali Hamdan (doctorant Heudiasyc)
« Transition Management Between an Autonomous Vehicle and a Real Human Driver, in a Context of Take-Over Request »
21/06/2022 – Maxime Escourrou (doctorant Heudiasyc)
« Decentralized Collaborative Localization with Map Update using Schmidt-Kalman Filter »
14/06/2022 – Joëlle Al Hage (maitre de conférences Heudiasyc)
« Robust student’s t‑filter for a tightly coupled data fusion: Evaluation of integrity and accuracy »
31/05/2022 – Diego Mercado-Ravell (chercheur visiteur en provenance du CIMAT-Zacateca au Mexique)
« Navigation, perception and control of autonomous vehicles »
10/05/2022 – Armando Alatorre. (doctorant Heudiasyc)
« Landing of a fixed-wing unmanned aerial vehicle in a limited area »
05/04/2022 – Thibaud Duhautbout (doctorant Heudiasyc)
« Planification de trajectoire pour véhicule autonome en milieu urbain »
22/03/2022 – Jorge Arizaga (doctorant à l’Université Tecnológico de Monterrey au Mexique)
« Observer-Based Trajectory Adaptive Control for Suspended Payload Swing Damping on a Fully-Actuated Hexacopter UAV »
04/03/2022 – Johann Laconte (doctorant Institut Pascal)
« Lambda-Field : une nouvelle méthode pour l’évaluation de risque dans les grilles d’occupation. »
02/03/2022 – Pierre Nemry (manager technique,Septentrio)
« Activités menées au sein de l’entreprise Septentrio, fabricant de récepteurs GNSS, dans le cadre du projet européen ERASMO. »
23/02/2022 – Dmytro Bobkov (ingénieur en computer vision et AI chez Artisense)
« Solution de localisation basée vision de l’entreprise allemande Artisense. »
15/02/2022 – Jossué Cariño
« Drone fleet in cooperation for pursuing an intruder drone »
04/01/2022 – Edouard Capellier (ancien doctorant, actuellement à Motional Singapour)
« Présentation de Motional en général, du challenge nuScenes, de nuPlan »
Gildas BAYARD, Stéphane BONNET et Thierry MONGLON
Ingénieurs au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 15 décembre 2020 à 14h00
Résumé : Retour sur la formation « Safety driver »
Luc Jaulin
Professeur, ENSTA-Bretagne
Le vendredi 11 décembre 2020 à 15h30
Résumé : I will present a common work with Julien Damers (phd student) and Simon Rohou (co-supervisor).
In robotics, localization and SLAM problems generally have some symmetries (translation, rotation, scales, time invariance, etc).
Moreover, as for many state estimation problems, we generally need a reliable propagation of uncertainties through nonlinear differential equations.
In this talk, I will show that symmetries make it possible to drastically improve the accuracy of these propagations.
As an illustration, the interval propagation will be considered, but a particle approach could be used as well.
Hélène Piet-Lahanier
Adjointe scientifique, ONERA
Le vendredi 11 décembre 2020 à 14h30
Résumé : Les applications des flottes de drones se sont largement développées ces dernières années. L’une de ces applications est la recherche, la détection et le suivi de cibles mobiles sur un domaine potentiellement vaste. L’efficacité de la stratégie choisie pour la recherche dépend de la disponibilité, de la qualité et de la fiabilité des informations recueillies par les drones. L’estimation des emplacements des cibles n’est possible que lorsqu’elles appartiennent au champ de vue du capteur embarqué sur un drone donné. Dans la plupart des cas, les incertitudes de mesure sur de tels capteurs sont modélisées comme un bruit additif, généralement supposé être gaussien à moyenne nulle, avec une variance traduisant la qualité de la mesure. Les performances de localisation résultantes peuvent s’avérer sensibles aux hypothèses a priori sur les fonctions de densité de probabilité (pdfs) décrivant les bruits de processus et de mesure.
Une alternative à la description probabiliste consiste à représenter les incertitudes et méconnaissances sous forme de bornes et d’exploiter cette information pour identifier les zones contenant des cibles, et celles n’en contenant pas.
Les approches présentées ici exploitent ce type de représentation des incertitudes pour déterminer des stratégies de déplacements des drones afin d’explorer une zone, de détecter des cibles et de les suivre de façon coopérative et distribuée. Elles tiennent compte des possibilités de communication, de la présence d’obstacles et de leurres, c’est-à-dire d’objets pouvant dans certaines conditions être confondus avec une véritable cible.
Le mardi 01 septembre 2020 à 14h
- IV (19 octobre – 13 novembre 2020) : Stefano Masi, Federico Camarda
- iROS (25 octobre – 25 novembre 2020) : Anthony Welte
Antoine LIMA
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 24 novembre 2020 à 14h00
Résumé : In dynamic localization problems, the observations used from exteroceptive sensors are usually obtained from a single measurement. However, there are cases where the current measurement is not sufficient to detect the referenced landmark or to get a sufficient level of accuracy. In this study, a point cloud accumulation strategy is used to improve the resolution of a LiDAR sensor along its sparse axis. In particular, we are interested in the detection of markings transverse to the road axis in order to improve the accuracy of localization of an autonomous vehicle when approaching intersections or roundabouts. We present a method that allows the construction of an accurate observation with an associated observation model based on a High-Definition (HD) map through an accumulation of scans as the vehicle moves, by compensating the vehicle motion. The parameters of the accumulator are studied in terms of detection and accuracy. The quality of the observations and their impact on the localization quality are analyzed using real experiments carried out with an experimental vehicle equipped with a low-cost GNSS receiver, dead-reckoning sensors and a ground truth system.
Michaël MORDEFROY
Ingénieur de recherche au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 17 novembre 2020 à 14h00
Résumé : Présentation de la plateforme de datasets du laboratoire.
Le mardi 22 septembre 2020 à 14h dans l’amphi Colcombet
- ECCV (23–28 août 2020) : Julien Moreau, Vincent Brebion
- ICUAS (9–12 juin 2020) : Julio Betancourt
Cristino DE SOUZA JUNIOR
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 23 juin 2020 à 14h00
Résumé : In this seminar, we will talk about my main thesis subject: The design of multi-agents strategies for tracking and interception of a non-cooperative agent and its application to mobile robots.
The main motivation of this work is the growing requirement in anti-drone solutions, once intruder drones flying over restricted areas, such power plants and airports has become a common news headline in the last years.
We will talk about the current technics of multi-agents and about our main contribution: the use of Guidance laws as chasing behavior for the drones. Finally, I will expose some experimental results and the talk about future work and applications.
Julio BETANCOURT
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 02 juin 2020 à 16h00
Résumé : One of the motivations of this thesis is to analyze the performance of a quadcopter when follows a mobile target in unknown environments.
The challenge will be also the vehicle avoids static and mobiles obstacles. For this, it is necessary to develop algorithms fast enough to detect
and tracking mobile target but at the same time consuming less memory and computational resources. Thus, a scheme for aerial visual servoing of a mobile
ground robot tracking a smooth vector field is proposed. The scheme is based on structural properties and constraints of both systems, such as
a non-holonomy, nonlinear dynamics and underactuation. The result is aerial surveillance of an autonomous vehicle mimicking how we drive a real vehicle by
redefining locally smooth velocity field toward the next target through admissible paths.
Alexis OFFERMANN
Doctorant CIFRE au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 26 mai 2020 à 13h00
Résumé : Quick development of drone technologies allows qualitative screenshot from the sky. To develop technical perspectives, a project was started to bring tools directly within contact of buildings. For that, an innovative kind of aerial vehicle has been developed.
the particularity of this robot is that the system can morph from a conventional quad (or octo) – copter into a system with a tilted body with a tool in its kern. This allows to keep constant position in the inertial frame and give access to fully independent degree of freedom (from 4 for a regular drone into 6 for this hybrid form). 8 actuators have been used making the system over-actuated. A nonlinear dynamic model is obtained and finally the system is controlled by feedback linearization technique to obtain a linear system. Multiple control techniques are applied to guarantee stability in all states simultaneously.
A prototype has been developed and real-time experiments validate the behavior of the robot. A very visual and user-friendly platform has also been designed to help in exhaustive tests.
Anthony WELTE
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 19 mai 2020 à 14h00
Résumé : Localization is critical for the safety of autonomous vehicles. Accurate localization can be reached thanks to perception sensors such as Lidars and cameras and using highly accurate maps (HD maps). Localization with such sensors is, however, difficult as accurate matching needs to be obtained between observations and map features. Moreover, maps can be incomplete or become outdated when the environment changes.
In this thesis, we study using temporal buffers and maps to improve localization. In particular, using a state estimate buffer and an observations buffer has been found to be helpful to match observations to map features as it provides a more detailed representation of the environment therefore reducing the matching ambiguities that can occur.
Additionally, keeping states and observations in memory enables to evaluate the accuracy of map features. The features for which observation residuals are higher that expected can be detected to either be discarded in the estimation or be corrected for later use.
Belem ROJAS
Doctorante au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 12 mai 2020 à 16h30
Résumé : In this thesis, a remote operation system of a quadrotor is studied. The goal of the project is to feedback to the user with states information of the system during flights, to make decisions or changing the mission. To address this problem, a teleoperation system using a virtual environment was developed and implemented. This virtual environment contains visual feedback from the real drone for helping the user in the flight task. During the flight tests, delays into the data transmission were observed implying could deteriorate the closed-loop system performance and produce the crash of the vehicle. An analysis of the system was done, and a predictor-based controller is currently developing. This scheme allows recovering the states of the system and holding the stability of the system. Numerical results are carried-out to validate the performance of the proposed predictor.
Maxime CHAVEROCHE
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 5 mai 2020 à 14h00
Résumé : Recently, we have been witnesses of accidents involving autonomous vehicles and their lack of sufficient information at the right time. One way to tackle this issue is to benefit from the percepetion of different view points, namely cooperative perception. While setting extra pieces of road infrastructure to help autonomous vehicles could be imagined, this would require a lot of investments and limits its usage to some areas in the world. Talking about centralized cooperative perception in particular, this also features the disadvantage of making the agents broadcast their entire perception, which can be heavy on the means of communication and computation and give rise to delays. Decentralized cooperation, however, does not require any extra infrastructure to work and offers the possbility to make the agents active in their quest for full perception, i.e. making them ask for specific areas in their surroundings on which they would like to know more, instead of always broadcasting everything, optimizing a trade-off between the maximization of knowledge about moving objects in its vicinity and the minimization of the information received from others. To this end, we propose to couple a Deep recurrent generative model combined with evolution strategies.
Federico CAMARDA
Doctorant CIFRE au laboratoire Heudiasyc et à Renault
Le mardi 28 avril 2020 à 14h00
Résumé : Lane detection plays a crucial role in any autonomous driving system. Currently commercialized vehicles offer lane keep assist and lane departure warning via integrated smart cameras, deployed for road markings detection. These sensors alone, however, do not generally ensure adequate performance for higher autonomy levels.
In the presented work, a multi-sensor tracking approach for generic lane boundaries is proposed. This solution is based on well-established filtering techniques and supports a flexible clothoid spline representation. It relies on fine-tuned measurement models, tailored on collected data from both off-the-shelf and prototype smart sensors. The implementation takes into account real-time constraints and ADAS ECUs scarcity of resources. The result is finally validated against lane-level ground truth and experimental data acquisitions.
Stefano MASI
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 21 avril 2020 à 16h00
Résumé : Although autonomous vehicle technology has evolved significantly in recent years, self-driving vehicles navigation in urban areas is still an open issue. One of the major challenges in these conditions is the safe navigation of autonomous vehicles on roads open to public traffic. The main issue is the interaction of the autonomous vehicle with regular traffic because behaviors and intentions of human-driven vehicles are hard to predict and understand. The goal of the Tornado project, which regroups both industrials and academic researchers, is to implement an autonomous shuttle service in an urban area. One of the most challenging scenarios for autonomous driving is represented by complex zones as intersections, road mergings and roundabout. In this work, we propose a method to make an autonomous shuttle able to cross safely a multi-lane roundabout. Furthermore, we also propose strategies to handle vehicles interactions (e.g. navigation in parallel lanes) into multi-lane roundabouts. Our approach relies on High-Definition (HD) maps with lane level description. This formalism allows to predict at lane level the future situation thanks to the concept of virtual vehicles. Our method handles safely collision avoidance and guarantees that no priority constraint is violated during the insertion maneuver. Moreover, the method provides a not be overly cautious insertion policy, i.e. it not makes the autonomous vehicle wait for a long time before the insertion. The performance of our strategy has been evaluated with the SUMO simulation framework. To better evaluate the complexity of the simulation scenario, a highly interactive vehicles flow has been generated in SUMO using real dynamic traffic data contained into the INTERACTION dataset. Finally, we report how our approach behaves in terms of safety and traffic flow under such complex scenarios considering both simulated environments and real tests effectuated with some experimental self-driving vehicles on a driving circuit.
Antoine LIMA
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 17 décembre 2019 à 14h00 en salle GI-043
Résumé : In this talk, several communication standards and messages developed in the context of ITS are contextualized and explained. We will focus on the European side of standards and more precisely on the work that has been done in the last decade on collective awareness and perception. After an introduction on the communication medium, three message contents will be detailed: the Collective Awareness Message, Decentralized Environmental Notification Message and the Collective Perception Message. This talk is intended as a quick introduction for these messages that might become widely used in coming years, in order to understand their potential.
Alberto CASTILLO FRASQUET
Le mardi 10 décembre 2019 à 14h00 en salle GI-042
Abstract : The work is focused on developing algorithms that predict the future state of a system that is affected by unknown disturbances. In the case of no disturbances, this is normally solved by creating a system mathematical model and measuring some state variables so that, with the model and the measurements, one is able to predict its future state, e.g. the future position of a moving car, or the future glucose concentration of a diabetic patient. However, whenever unknown disturbances (i.e. wind gusts, ocean currents, friction, loads variation, etc) affect to the system, its future state is also dependent on the disturbance. The previous methods are no longer valid in this scenario and they should be redefined in order to contemplate for the disturbance effect.
Jossué Cariño Escobar
Le mardi 10 décembre 2019 à 14h00 en salle GI-042
Abstract : This work presents contributions to the state-of-the-art in UAV control for the purposes of cooperative payload transportation. Conventional cooperative control schemes rely on an information communication/sensor network in order to design the control law of each agent. However, in cooperative transportation schemes these types of controllers can destabilize if the topology of the network changes. Because of this, there has been a tendency to take advantage of the physical connection of the agents to the load by considering its effects as a form of implicit communication. The proposed solution of this work implements a decentralized cooperative control scheme for slung-load transportation based on the concept of passivity and implicit communication.
Nicolas PITON
Ingénieur Innovation / Responsable plateforme prototypage rapide.
Le mardi 03 décembre 2019 à 14h00 en salle GI-042
Résumé : Nicolas PITON, je suis Responsable de la plateforme de prototypage. J’ai déjà eu l’occasion de travailler avec certains d’entre vous au sein du laboratoire Heudiasyc pour le développement de prototype.
L’objectif de cette présentation est de vous apporter à tous le même niveau d’information sur les possibilités offertes par la plateforme en termes de matériel et de fonctionnement. A l’issue de cette présentation, nous pourrons échanger sur les possibilités de collaboration et vos éventuels besoins.
Thomas FUHRMANN
Ibeo Automotive Systems GmbH
Le jeudi 26 septembre 2019 à 11h00 en salle GI-042
Résumé : La technologie Lidar solid-state est très attendue par de nombreuses industries, notamment celle de l’automobile. L’objet de la conférence est de présenter plusieurs technologies existantes pour les Lidar solid-state, avec un zoom sur le NEXT, Lidar solid-state développé par Ibeo Automotive Systems GmbH.
Le mardi 16 juillet 2019 à 14h en salle GI-042
- Laval Virtual (22–26 avril 2019) : I. Thouvenin, B. Wojtkowski, Q. Duchemin, F. Boucaud
- ICRA (20–24 mai 2019) : A. Welte
- IV (9–12 juin 2019) : beaucoup de monde
- TechDays (24–25 juin 2019) : G. Bayard, G. Sanahuja, C. De Souza junior
- FUSION (2–5 juillet 2019) : J. Al Hage
Edouard CAPELLIER
Doctorant CIFRE au laboratoire Heudiasyc et à Renault.
Le mardi 02 juillet 2019 à 14h00 en salle GI-043
Résumé : In traditional LIDAR processing pipelines, a point-cloud is split into clusters, or objects, which are classified afterwards. This supposes that all the objects obtained by clustering belong to one of the classes that the classifier can recognize, which is hard to guarantee in practice. We thus propose an evidential end-to-end deep neural network to classify LIDAR objects. The system is capable of classifying ambiguous and incoherent objects as unknown, while only having been trained on vehicles and vulnerable road users. This is achieved thanks to an evidential reformulation of generalized logistic regression classifiers, and an online filtering strategy based on statistical assumptions. The training and testing were realized on LIDAR objects which were labelled in a semi-automatic fashion, and collected in different situations thanks to an autonomous driving and perception platform.
Elwan HERY
Doctorant au laboratoire Heudiasyc.
Le mardi 02 juillet 2019 à 14h00 en salle GI-043
Résumé : La localisation reste un enjeu majeur pour les véhicules autonomes. Une localisation précise par rapport à la route et par rapport aux autres véhicules est essentielle pour de nombreuses tâches de navigation, en particulier pour la navigation en convoi où les participants coopèrent pour améliorer leurs localisations mutuelles. Nous présentons une méthode de localisation coopérative distribuée basée sur l’échange de cartes locales dynamiques (CLD). Chaque CLD contient des informations dynamiques sur la pose et la cinématique de tous les agents en coopération. Différentes sources d’information telles que les vitesses longitudinale et de rotation du bus CAN, les poses GNSS, les mesures LiDAR et la détection des bords de voie sont fusionnées à l’aide d’une stratégie de filtre de Kalman asynchrone. Les CLD d’autres véhicules reçues par la communication sont fusionnées à l’aide d’un filtre par intersection de covariance pour éviter la consanguinité de données. Les résultats expérimentaux de ces travaux sont évalués sur des scénarios de conduite en convoi. Ils montrent l’importance d’une localisation relative précise en utilisant la perception LiDAR pour améliorer cette localisation. La localisation relative entre les véhicules est améliorée dans toutes les CLD, y compris pour les véhicules qui ne sont pas capables de percevoir les véhicules environnants, mais qui sont perçus par les autres.
Romain GUYARD
Doctorant au laboratoire Heudiasyc.
Le mardi 18 juin 2019 à 14h00 en salle GI-043
Résumé : Les véhicules intelligents possèdent de plus en plus de capteurs utile à l’aide à la conduite. Cependant, ces capteurs ont des capacités limitées, ce qui peut impacter la prise de décision. Une méthode pour améliorer la précision de la perception des véhicules est de mettre en commun les données générées par plusieurs véhicules observant le même environnement. La méthode privilégiée actuellement est de centraliser les données sur un serveur, de faire les calculs de fusion de données et de renvoyer les résultats aux véhicules (cloud computing). Cette méthode nécessite donc l’envoi de données personnelles à un tiers et suppose une connexion internet permanente. Pour éviter ces contraintes, nous proposons une méthode de fusion de données distribuée où les véhicules communiquent directement entre eux des résultats de fusion ne révélant pas les valeurs internes des capteurs aux voisins. L’algorithme utilise le cadre des fonctions de croyances pour gérer les imprécisions des capteurs et incertitudes dues au manque de confiance dans les données des autres véhicules. Pendant cette dernière année nous avons concentré nos efforts sur l’élaboration d’un scénario simulé qui permet de mettre en applications plusieurs schémas de fusion proposés. Cette application consiste en la recherche du chemin optimal dans une ville en prenant en compte l’occupation des routes. Une carte d’occupation des routes distribuée est calculé par tous les véhicules qui peuvent ainsi choisir le meilleur chemin pour arriver le plus rapidement à destination.
Abbas CHOKOR
Doctorant au laboratoire Heudiasyc.
Le mardi 18 juin 2019 à 14h00 en salle GI-043
Résumé : In this talk, I will present our work in the field of Global Chassis Control (GCC) whose goal is to improve the overall vehicle performance by coordinating the Active Front Steering, Direct Yaw Control and Active Suspension controllers. A multilayer GCC architecture is developed. It contains a local control layer and a decision layer. The local objectives for the sub-controllers in the control layer concern explicitly: maneuverability, lateral stability, rollover avoidance, and ride comfort. The sub-controllers are designed based on the super-twisting sliding mode theory. The decision layer is developed to promote/attenuate the local objectives of the sub-controllers, in order to remove the conflicts among the different objectives and extract the maximum benefit from the coordination using some evaluation criteria. This layer monitors the dynamics of the vehicle, calculates and sends scheduled gains to the sub-controllers, based on fuzzy logic rules and a stability criterion. Finally, the proposed Global Chassis Controller is validated on Matlab/Simulink using a vehicle model validated on the professional vehicle simulator « SCANeR Studio ». The results show the effectiveness of the proposed strategy.
Angel Gabriel ALATORRE VAZQUEZ
Doctorant au laboratoire Heudiasyc.
Le mardi 04 juin 2019 à 14h00 en salle GI-042
Shriram JUGADE
Doctorant au laboratoire Heudiasyc.
Le mardi 04 juin 2019 à 14h00 en salle GI-042
Résumé :
The field of ADAS has been continuously evolving for the better and safer driving experience. Currently, the road map for the future developments is targeted to have fully autonomous/self-driving vehicles. Human drivers are still going to play an important part from an overall performance aspect. One important issue still exist i.e. How will the transition between manual driving mode and autonomous driving mode take place? Also, the autonomous driving encounter various driving issues and need to be resolved with the help of human driver. One of the approach to address these issues is shared driving control authority.
In this project, the shared control authority is developed through the fusion of the driving inputs of both the drivers. The use of fusion system approach removes the need of direct interaction between human and autonomous driving system. Fusion is achieved by resolving the conflict between the two drivers using non-cooperative game theory and is based on features like driving decision admissibility, future predictions of driving profiles, individual driving intentions comparison (based on a similarity measure) etc. A two player non-cooperative game is defined incorporating the driving decision admissibility and intentions. Conflict resolution is achieved through an optimal bargaining solution given by Nash Equilibrium. The final driving command for the vehicle is derived from the bargaining solution. The relevant information is fed back to the human driver from the fusion system to avoid any confusion. The validation is carried out on a test rig integrated with the software like IPG CarMaker and Simulink. Various features of the fusion system such as collision avoidance, human centric etc are analyzed in the validation process.
Anand Sánchez-Orta
Anand Sánchez-Orta received his M.Sc. degree in Automatic Control from the Autonomous University of Nuevo León (UANL), Mexico and Ph.D. degree in Information and Systems Technologies from the University of Technology of Compiègne (UTC), France, in 2001 and 2007, respectively. He joined the Robotics and Advanced Manufacturing Division of the Center for Research and Advanced Studies (CINVESTAV) in 2009, where he is currently a Research Professor. His research interests include control theory, state estimation and visual servoing with applications to robotics.
Le jeudi 23 mai 2019 à 14h00 en salle GI-043
Résumé : Nowadays, robotic systems, such as mobile robots, manipulator arms, underwater robots and UAVs, have a great potential in a wide variety of applications. In recent years, they significantly increased their performance, mainly thanks to technological innovations which facilitate their construction and control. However, to increase their degree of autonomy, it is necessary to find more efficient solutions for such systems. In this talk I will present the synthesis of robust estimation and control algorithms with respect to endogenous and exogenous disturbances for the autonomous navigation of robotic systems. In particular, disturbances that are not necessarily differentiable in the usual sense (integer order) are considered. Experimental results will be presented.
Lounis Adouane
Maître de conférences à POLYTECH Clermont-Ferrand.
Le jeudi 23 mai 2019 à 11h30 en salle GI-043
Résumé : This talk makes the focus on the way to increase gradually the autonomy of a single vehicle as well as multi-vehicle systems to achieve autonomous navigation in complex environments (e.g., cluttered, uncertain and/or dynamic). Its main objective is to give an overview of the developed generic control architectures (mainly decision/action aspects), and their different components, in order to enhance the safety, flexibility and the reliability of autonomous navigation. First, it is given a short overview of the main mechanisms/components characterizing the proposed Multi-Controller Architectures (MCA), which allow to have generic and bottom-up construction of the vehicle’s navigation functions. MCA have been developed based on reliable elementary controllers (obstacle avoidance, target reaching/tracking, formation maintaining and reconfiguration, etc.), but also on the proposition of appropriate mechanisms to manage the controllers » interactions. Further, MCA have been developed through three closely related elements: task modeling; planning/re-planning and finally the control aspects based mainly on Lyapunov stability analysis. The talk will highlight summarily some complementary components, such as the link between optimal planning, control and flexible navigation through sequential waypoints. Secondly, the talk will emphasis how MCA have been extended to embed a reliable decision-making process to deal with risky and uncertain situations/environments (e.g., overtaking in highway or cooperative intersection crossing). More precisely, the talk will show both: the proposed probabilistic-based approaches for risk assessment and management, and the developed new metric in order to enhance the safety of autonomous vehicles. Several simulations and experiments highlight the different developed works.
Lydie NOUVELIERE
Maître de Conférences de l’Université d’Evry-Val-d’Essonne, Laboratoire d’Informatique, BioInformatique et Systèmes Complexes (IBISC).
Le lundi 20 mai 2019 à 14h00 en salle GI-043
Résumé : Il n’est plus surprenant, en 2018, d’entendre parler de la voiture autonome dans les média. Et oui, nous y sommes, ou presque… ! Depuis 20 ans, beaucoup de développements ont été produits pour aider le conducteur à mieux conduire en termes de sécurité et de fluidification du trafic. Pour autant, depuis la COP21, la consommation d’énergie des véhicules est au centre des décisions européennes en termes de normes automobiles. L’idée, ici, est donc de concevoir des trajectoires sécuritaires, efficaces et économiques en réalisant le meilleur compromis tout en tenant compte des actions du conducteur et de l’environnement (avec application expérimentale en temps réel).
Ala MHALLA
Docteur en informatique de l’Université Clermont Auvergne, France. Postdoctorant à l’Institut Pascal, Clermont-Ferrand.
Le jeudi 16 mai 2019 à 16h00 en salle GI-043
Résumé : Les travaux de recherche proposés relèvent de la thématique de l’intelligence artificielle appliquée au monde de la sécurité et de la surveillance de trafic routiers. Plus particulièrement, il s’agit de développer des approches auto-supervisées pour spécialiser automatiquement des modèles pour la détection et le suivi d’objets routiers dans des séquences vidéo. La détection et le suivi automatique d’objets 2D dans des séquences vidéo est un problème ancien, qui a connu des progrès majeurs ces dernière années mais qui est encore loin d’être complètement résolu. C’est dans ce cadre très compétitif que nous nous sommes intéressés à deux problématiques centrales : la spécialisation de modèles neuronaux profonds pour la détection multi-objets par « transfert d’apprentissage » et « apprentissage profond », et le suivi multi-objets basée sur un modèle spatio-temporel « entrelacement ».
Julien MOREAU
Docteur en informatique de l’UTBM, laboratoires IRTES-SET, Belfort, et IFSTTAR-COSYS-LEOST, Villeneuve‑d’Ascq. Postdoctorant à l’Université Catholique de Louvain, Image and Signal Processing Group, Belgique.
Le jeudi 16 mai 2019 à 13h30 en salle GI-043
Résumé:
- Étude d’une méthode d’amélioration de la localisation GNSS du véhicule en environnement urbain, impliquant un ensemble de processus pour estimer un modèle 3D local à partir de vision fisheye du point de vue du toit du véhicule et orientée vers le ciel.
- Perception multimodale RVB, thermique, et lidar, embarquée sur un drone pour l’exploration et la reconstruction 3D d’une pièce en conditions dégradées (obscurité, fumée d’incendie).
- Contribution à des architectures de réseaux de neurones profonds dans le but de l’analyse sémantique en temps réel d’images panoramiques de match de basket-ball.
Jason CHEVRIE
Docteur de l’Université de Rennes 1, IRISA. Chercheur postdoctoral à l’Institut Italien de Technologie (Istituto Italiano di Tecnologia, IIT), Gênes, Italie.
Le mercredi 15 mai 2019 à 16h15 en salle GI-043
Résumé : Robotic assistance is a field of research that can have applications in various domains, like in healthcare or in the industry. In this talk, I will present an overview of the research activities I carried out in robotic assistance for healthcare applications at the Italian Institute of Technology (IIT), Genoa, Italy and at IRISA/Inria, Rennes, France. The first part will cover the activities performed in IIT in domestic assistance on the R1 humanoid robot, targeted for example for the help of elderly or disabled people. For this, several issues need to be tackled due to the robot evolving and interacting in a dynamic and unstructured human environment. The second part will cover my activities at IRISA/Inria focused on surgical gesture assistance, in particular for needle insertions, which are medical procedures commonly performed for the treatment or the diagnosis of tumors. I will briefly describe the different aspects that need to be considered to perform an automatic needle insertion in soft tissues, as well as the integration of a human operator in the control loop via a haptic interface.
Mohamad Motasem NAWAF
Docteur en informatique, Laboratoire Hubert Curien, Université Jean Monnet, Saint-Etienne. Chercheur Postdoctoral, Laboratoire LIS, Aix-Marseille Université.
Le mercredi 15 mai 2019 à 11h30 en salle GI-043
Résumé : We provide details of hardware and software conception and realization of a stereo embedded system for underwater survey. The main contribution is a light visual odometry method adapted to underwater context. The proposed method runs on a surface computer and uses the captured stereo image stream to provide real-time navigation and site coverage map which is necessary to conduct a complete underwater survey. The visual odometry uses a stochastic pose representation and semi-global optimization approach to handle large sites and provides long-term autonomy. A novel stereo matching approach adapted to underwater imaging and system attached lighting allows fast processing and suitability to low computational resources systems. The system is tested in a real context and showed its robustness and promising further perspectives.
Yann SOULLARD
Postdoctorant à l’Université de Rouen Normandie, LITIS.
Le vendredi 10 mai 2019 à 13h30 en salle GI-043
Résumé:
La reconnaissance de gestes est généralement réalisée par l’emploi d’un modèle de séquences (modèles de Markov à états cachés, réseaux de neurones, …) permettant la prise en compte de l’évolution temporelle de la gestuelle pour la décision. On s’intéressera ici aux modèles de Markov à états cachés (HMMs). Les gestes techniques sont des gestes particuliers et précis dont la reconnaissance automatique peut être une tâche difficile due au petit nombre de données supervisées, à des données potentiellement bruitées et à des classes déséquilibrées. Les estimations faites au sein des HMMs peuvent être biaisées par de telles données. Nous proposons une extension des HMMs à la théorie des probabilités imprécises en considérant d’une part une information a priori sur les classes et d’autre part des ensembles convexes de probabilités pour renforcer la fiabilité du modèle en prédiction.
La détection de lignes de texte dans des images est une étape centrale de l’analyse d’un document. En effet, les systèmes actuels de reconnaissance automatique d’écriture traitent des images de lignes de texte pour en extraire les caractères. Cette reconnaissance permet par la suite de rechercher des mots, d’extraire de l’information ou de catégoriser le document. Nous présentons une méthode d’identification de lignes de texte dans des images par apprentissage automatique. Cette approche s’appuie sur un réseaux de neurones totalement convolutif (FCN) produisant un étiquetage au niveau pixel. Alors que les architectures usuelles de FCN nécessitent une étape de reconstruction pour obtenir une sortie de la même dimension que l’image d’entrée, nous proposons de contourner cette étape par l’emploi de convolutions dilatées.
Mohammed CHADLI
Maître de conférences au laboratoire MIS de l’Université de Picardie Jules Verne.
Le jeudi 09 mai 2019 à 14h00 en salle GI-043
Carlos MATEO
Postdoctorant à l’Institut Pascal UMR 6602 CNRS/UCA/SIGMA, Clermont-Ferrand, France.
Le lundi 06 mai 2019 à 13h30 en salle GI-043
Résumé:
3D Visual perception has been a fundamental tool in many robot manipulation methods. The idea is simple and natural: perceive a target object and follow its surface shape while it is being manipulated. Although nowadays, it is been playing a big roll data driven strategies, like is the case of Convolutional Neuronal Networks (CNN) or Generative Adversarial Networks (GAN) in object recognition and reconstruction. Traditionally, the 3D visual perception was governed by the geometric analysis of surfaces object surfaces. The main subject of the presentation is to show a series of algorithms and pipelines for 3D object recognition, their needs and how can be used not just for object manipulation but also in other fields like object/map reconstruction. The methodology is suitable for dual robot arms install in fixed platforms or in a mobile-robot system. In both cases the system should avoid auto-collision or collision with other actors and provide robust visual information. There may arise three types of problems: visual perception uncertainties, local minima in the robot pose optimization and singular configurations. During the presentation these problems will be discussed. During object manipulation tracking non-rigid object surfaces is crucial and currently presents a challenge, not just because state-of-arts methods are restrictives in terms of computational cost and memory management but also because most of the current works tends to fail in open movements. Problems of non-rigid reconstruction, surface tracking and active perception for optimize camera pose will also be discussed during the presentation.
Thibaut RAHARIJAONA
Maître de Conférences HDR, ISM Institut des Sciences du Mouvement Etienne Jules Marey (UMR 7287)
Le mardi 02 avril 2019 à 14h en salle GI-042
Résumé:
La présentation aborde le développement d’une stratégie de pilotage pour le véhicule autonome et la robotique mobile. Cette stratégie vise à synthétiser des lois de commande robustes peu coûteuses en temps de calcul pour garantir le niveau de performances souhaitées du véhicule en environnement incertain et perturbé. En environnement intérieur, un nouveau capteur et un algorithme sont proposés pour robustifier la localisation et la navigation. La navigation du véhicule autonome ou du robot mobile pourra être également améliorée grâce à l’utilisation du flux optique pour l’odométrie.
Prof. Barys SHYROKAU
Professor at the Intelligent Vehicles group at the Department of Cognitive Robotics, Delft University of Technology
Le jeudi 17 janvier 2019 à 14h30 en Amphi Gauss (Centre de Recherche)
Le mardi 27 novembre 2018 à 14h en salle GI-042
- iROS (1–5 octobre 2018) : Elwan Héry
- ITSC (4–7 novembre 2018) : Shriram Jugade, Edouard Capellier
- ITSNT (13–16 novembre 2018) : Joelle Al-Hage
- ICARCV (18–21 novembre 2018) : Abdelhak Loukkal, Gabriel Frisch, Philippe Xu
Cyrano VASEUR
Doctorant visiteur au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 13 novembre 2018 à 14 h en N104 (PG2 – UTC)
Résumé :
Currently, we are working on the implementation of a high-accuracy body and road angles estimator into a virtual sensing environment. Body angles are used for correction of IMU data to get accurate measurements (in the road frame). This is especially favorable when estimating vehicle velocity from measured accelerations. Road angles are required to correct for the gravity component when estimating tire forces.
Assuming available suspension stroke measurement, body angles can be reconstructed kinematically. In this case, suspension strokes are measured with onboard potentiometers. Commercially, these are used in the adaptive headlights functionality of the test vehicle, Evoque. The road angles are estimated in an Extended Kalman Filter estimation structure. Hereby a decoupled pitch and roll model is used. Future work involves using coupled models based on suspension dynamics.
Additionally, some focus is on vertical tire force estimation. Traditional quasi-static load transfer models have limited accuracy for estimating vertical tire forces, especially during transient motion. In this approach, the vertical tire forces are calculated from an elaborate coupled pitch-roll dynamics model with non-linear suspension characteristics. Hereby it is assumed that these characteristics are known. In this case, the characteristics are identified from measured vertical tire forces and suspension strokes on the test vehicle.
Marco VIEHWEGER
Doctorant visiteur au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 13 novembre 2018 en N104 (PG2 – UTC)
Résumé :
Part I : Introduction to project ‘ITEAM’
Part II : State Estimation for Vehicle Dynamics
The estimation of vehicle states, e.g. sideslip angles and tire forces, is a key factor for improving vehicle driving safety, especially in times of advanced driver assistance systems (ADAS) and autonomous driving (AD). The virtual sensing approach enables the retrieval of information which cannot be measured directly or only with expensive sensor equipment.
We are focusing our work on creating an extensive state estimation platform. Therefore, multiple software tools like MATLAB, Siemens LMS AMESim, IPG CarMaker are used. Additionally, real-world measurement data is employed to check the accuracy of the virtual sensors.
Currently, we are working on the implementation of a high-accuracy body and road angles estimator into the virtual sensing environment.
Part III : Concept Car Platform
Intended as a research platform for testing and validation of automotive virtual sensing approaches KU Leuven’s MOD group developed a Concept Car platform with a modular powertrain architecture. This project is in cooperation with the Belgian industrial partner Punch Powertrain who is experienced in the field of CVT gearboxes, hybrid, and electric powertrains.
The development process was started on the basis of the Master’s theses of six KU Leuven students. In teams of two they took care of:
- Design of a tubular frame (manufactured by Engie Fabricom);
- Integration of powertrain components, including battery pack development;
- Energy consumption minimization.
The seminar will briefly cover these aspects giving insight into some specifics of the project hoping to spark some ideas for research collaborations.
Luis Rodolfo GARCIA CARRILLO
Assistant Professor with the Department of Electrical Engineering at Texas A&M University – Corpus Christi
Le mardi 03 juillet 2018 à 14 h en salle GI-042
Résumé :
The proliferation of autonomous robots evidence forthcoming environments where multiple autonomous systems (MAS) will be interacting with each other, as well as with human beings, to perform complex tasks at a level never imagined before. Conventional methods for improving MAS performance address very specific challenges, but not general problems. Learning-based controllers offer adaptability and robustness against uncertainties, however, the computational complexity of these solutions is often not practically feasible. These drawbacks limit the applicability and penalize the performance of current MAS control methods. Recently, cognitive scientists advocate that “a single occurrence of an emotionally significant situation is remembered far more vividly and for a longer period than a task, which is repeated frequently”. This highlights that emotional processing is able to develop an effect that sustained sensory input is not able to achieve. In this talk, we present conventional and adaptive distributed consensus algorithms for MAS. Next, a descriptive and a mathematical model of emotion processing in the mammalian brain is introduced, which is then modified to develop a hierarchical feedback control for MAS. Preliminary results show how the basic features of the emotional learning system in combination with the MAS controller can help to effectively control a group of robots in real-time, in presence of system uncertainties.
Bio :
Luis Rodolfo Garcia Carrillo was born in Durango, Mexico in 1980. He received the Licenciatura in Electronic Engineering in 2003, and the M.Sc. in Electrical Engineering in 2007, both from the Instituto Tecnologico de La Laguna, in Coahuila, Mexico. He received his Ph.D. in Control Systems from the University of Technology of Compiegne, France, in 2011, where he was advised by Professor Rogelio Lozano. From 2012 to 2013, he was a postdoctoral researcher at the Center for Control, Dynamical Systems and Computation at the University of California, Santa Barbara, where he was working with Professor Joao Hespanha. He currently holds an Assistant Professor position with the Department of Electrical Engineering at Texas A&M University – Corpus Christi. His current research interests include multi-agent control systems, intelligent controllers, and vision-based control.
Ariane Spaenlehauer
Doctorante au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 26 juin 2018 à 14 h dans l’amphi Colcombet (Centre de Transfert, université de technologie de Compiègne)
Résumé :
Over the last few years, mobile robotics has gained an increasing popularity in academic research and industry both for the underlying scientific challenges and the economic benefits. On the behalf of the Labex MS2T, the DIVINA challenge team explores the design possibilities of Technological System-of-Systems to create an autonomous fleet of heterogeneous UAVs using visual-sensing mainly.
Nesrine Mahdoui
Doctorante au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 26 juin 2018 à 14 h dans l’amphi Colcombet (Centre de Transfert, université de technologie de Compiègne)
Résumé :
In the robotic community, a growing interest for multi-robot systems has appeared in the last decades. This is mainly due to new large-scale applications requiring such system of systems features in areas like security, disaster surveillance, inundation monitoring, search and rescue, infrastructure inspection, and so on. In such missions, one of the fundamental task – addressed in this work – is the coordinated exploration of an unknown environment sensed by a team of Micro-Aerial Vehicle (MAV) with embedded vision. The key problem is to cooperatively choose specific regions of the environment to be simultaneously explored and mapped by each robot in an optimized manner, in order to reduce exploration time and, consequently, energy consumption. The target goals – selected from the computed frontier points lying between free and unknown areas – are assigned to robots by considering a trade-off between fast exploration and getting detailed grid maps. For decision making purpose, MAVs usually exchange a copy of their local map, however, the novelty in this work is to exchange map frontier points instead, which allow to save communication bandwidth.
Sergio Salazar
Professeur invité de l’UMI LAFMIA CINVESTAV
Le mardi 12 juin 2018 à 14 h dans l’amphi Colcombet (Centre de Transfert, université de technologie de Compiègne)
Résumé :
Sergio Salazar (professeur invité de l’UMI) nous présentera ses travaux de recherche sur des véhicules autonomes aériens, terrestres, sous-marins et exosquelettes développés dans l’UMI LAFMIA CINVESTAV, notamment sur la robustesse, l’optimisation, le vol multi-agents et la navigation de précision.
Gerardo ORTIZ-TORRES
Doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 15 mai 2018 à 14 h dans l’amphi Colcombet (Centre de Transfert, université de technologie de Compiègne)
Résumé :
In the last years multi-rotors configurations for Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) have become promising mobile platforms capable of navigating (semi) autonomously in uncertain environments. Numerous applications for this kind of vehicles have been proposed, as aerial photography, surveillance, crop spraying, oil spill detection, supply delivery, agricultura assessment, among others. Among them, the quadcopter configuration, has proved to be suitable for these applications due to the fact that it can take-off and landing in shorts spaces, and it is essentially simpler to build, compared with a conventional helicopter. The quadcopter aerial vehicle is also sensitive to aerodynamic and external disturbances that can lead to different faults, such as actuator stuck, loss of a propeller or a motor, actuator degradation, voltage control failure, structural damage, physical aging, and fatigue, which inevitably influence the states of the vehicle. As a result, the stability, reliability, and safety could be affected during the fight envelope. In order to identify malfunctions at any time and to improve reliability and safety in the quadcopter, Fault Tolerant Control (FTC) methods can be considered.
The FTC techniques are classified into two types: passive and active. In the active techniques the controller parameters are adapted or reconfigured according to the fault using the information of the Fault Detection and Diagnosis (FDD) system, so that the stability and acceptable performance of the system can be maintained. An active FTC scheme for a quadcopter vehicle is presented. The actuator FDD method proposed in this work considers the rotational dynamics of the vehicle. Partial and total actuator faults are considered. The design procedure can be explained as follows:
1) a nominal controller, that has been previously designed, is considered to track the 3D position and attitude dynamics of the quadcopter ensuring a desired performance in a fault-free case;
2) a Proportional-Integral Observer (PIO) applied to the rotational dynamics is proposed for performing actuator fault estimation. The fault detection is done by comparing the fault estimation signal with a predefined threshold. Fault isolation is achieved by analyzing the sign of the fault estimation signal. Sufficient conditions for the existence of the observer is given in terms of Linear Matrix Inequalities;
3) an analysis of static controllability is applied using the attainable control set in order to test the performance degradation of the quadcopter vehicle under partial and total faults; 4)finally, the partial fault accommodation control law is generated using the nominal controller and the fault estimation signal for retaining close to nominal fault-free performance despite partial actuator fault. The total fault reconfiguration is done by changing the parameters of the nominal controller, losing the controllability in yaw position but controlling the yaw velocity around z‑axis. The proposed fault control scheme is validated in different cases of fight tests for illustrating their feasibility and efectiveness.
Franck LI
Doctorant au laboratoire Heudiasyc (CIFRE Renault)
Le mardi 15 mai 2018 à 14 h dans l’amphi Colcombet (Centre de Transfert, université de technologie de Compiègne)
Résumé :
Le domaine des véhicules intelligents est en constante évolution. Les progrès techniques, notamment en termes de capteurs, rendent possible des fonctionnalités de plus en plus avancées. Ces capteurs permettent au système de recueillir des informations sur son environnement direct. Une autre source d’information est la cartographie, fournissant des informations a priori sur le réseau routier. Les cartes routières haute-définition commencent peu à peu à faire leur apparition, mais l’exploitation de leur grande précision est limitée par la précision des systèmes de positionnement disponibles, mis à rude épreuve notamment en environnement urbain. Cet exposé présente une méthode de diagnostic d’utilisabilité du système de positionnement. L’algorithme de map-matching sur lequel elle est basée est présenté. Il exploite le caractère multi-hypothèses d’un filtre particulaire afin de gérer les situations ambigües. Puis le principe du test de cohérence déterminant un critère « Use/Don’t Use » est exposé.
Osamah SAIF
Post-doctorant au laboratoire Heudiasyc
Le mardi 10 avril 2018 à 14 h en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
Les applications de quadrirotors autonomes augmentent rapidement dans notre vie réelle. La surveillance, la vidéo et la photographie sont les domaines d’activité essentiels de véhicules aériens sans pilote (UAV). Actuellement, les chercheurs et les scientifiques se concentrent sur le déploiement multi-drones pour l’inspection et la surveillance de vastes zones. C’est dans cet esprit que je parlerai dans ma présentation de mes activités de recherche qui s’inscrivent dans le projet FUI AIRMES « Drones Hétérogènes Coopérants en Flottille ». Ce projet a pour objectif de permettre le déploiement de flottilles de drones hétérogènes pour permettre la surveillance des installations ferroviaires et électriques. Ma mission dans ce projet est d’assurer le développement des algorithmes de vol en formations permettant aux drones de naviguer suivant des plans de vol tout en gérant leurs proximités et en maintenant une distance de sécurité entre eux.
Azade FOTOUHI
Doctorante à l’UNSW de Sydney
Le mardi 10 avril 2018 à 14 h en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
There have been increasing interests in employing unmanned aerial vehicles (UAVs) such as drones for telecommunication purpose. In such networks, UAVs act as base stations (BSs) and provide downloading service to users. Compared with conventional terrestrial base stations, such UAV-BSs can dynamically adjust their locations to improve network performance. However, there exists important issues in UAV networks that must be considered. For example, the UAV deployment, introduces a new tool for radio resource management, since BS positions are open for network optimization. Moreover, drones have practical agility constraints in terms of flying speed, turning angles, and energy consumption. The aim of this presentation is to overview the integration of UAVs in cellular networks, existing issues and potential solutions for assisting cellular communications with UAV-based flying relays and base stations. Towards that end, a proposed mobility control method based on the SNR measurement and game theory approach will be presented. The results demonstrate that the UAV-BSs moving according to our proposed algorithm significantly improve the network performance in terms of packet throughput and spectral efficacy compared to a baseline scenario.
Les intervenants peuvent discuter de recherches récentes ou à un stade précoce qu’ils ont entreprises, ou signaler d’autres types d’activités professionnelles. Certains sujets correspondent étroitement à nos orientations de recherche actuelles, alors que d’autres représentent des domaines d’intérêt pour notre communauté scientifique.
02/07/2024 – SYRI and CID Collaborative Workshop
- Statistical guarantees for object detection
- Harnessing Superclasses for Learning from Hierarchical Databases
- Enhancing Localization through Perception: Applications of Vector Maps
- Introduction à des architectures de réseaux de neurone de traitement des événements
- Estimations d’incertitudes pour le calibrage entre capteurs par apprentissage profond
- Présentation de début de thèse: Estimation de l’incertitude et de l’intégrité pour les systèmes de perception basés sur l’apprentissage automatique
Mardi 12 novembre 2019 à 15 h en GI 042 (Bâtiment Blaise Pascal – UTC)
Professor Miguel Angel SOTELO (Fellow IEEE) received the Ph.D. degree in Electrical Engineering in 2001 from the University of Alcalá, Spain. He is Head of the INVETT Research Group and Vice-President for International Relations at the University of Alcalá. He had served as Editor-in-Chief of IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine (2014–2016) and Associate Editor of IEEE Transactions on Intelligent Transportation systems (2008–2015). He is currently the President of the IEEE Intelligent Transportation Systems Society.
Résumé :
Self-driving cars have experienced a booming development in the latest years, having achieved a certain degree of maturity. Their scene recognition capabilities have improved in an impressive manner, especially thanks to the development of Deep Learning techniques and the availability of immense amount of data contained in well-organized public datasets. But still, self-driving cars exhibit limited ability to deal with certain types of situations that do not pose a great challenge to human drivers, such as entering a congested round-about, dealing with cyclists, or giving way to a vehicle that is aggressively merging onto the highway from a ramp lane. All these tasks require the development of advanced prediction capabilities in order to provide the most likely trajectories for all traffic agents around the ego-car, namely vehicles and vulnerable road users, in a given time horizon. This talk will analyze the current state-of- the-art of the most advanced prediction systems for vehicles and vulnerable road users and will discuss their impact on the future of autonomous driving. At the same time, it will present some innovative solutions for efficiently incorporating contextual information and experience in the learning process.
Professeur en informatique à l’Institut des systèmes de coopération intelligents (IKS) de l’Université de Magdebourg en Allemagne
Le vendredi 22 février 2019 10h30 en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
Intelligent technical systems are becoming more and more ubiquitous and their influence on our lives grows daily. In the last years, computational intelligence methods have – more than ever – extensively contributed to the latest scientific breakthrough in developing such intelligent systems. Nevertheless, one major challenge concerns the real-time reactions of intelligent systems to the unknown dynamics in their environments which is considered to be among the grand challenges in this area. This talk is about multi-objective decision making algorithms and will give an overview about the design issues for problems with a large number of decision variables and the challenges in real-time applications such as in robotics and computer games. In most of such applications, the decision makers (robots or agents) must find and select one possible optimal solution in a very limited time frame. This is very challenging, when the environment dynamically changes as the decision maker needs to re-optimize and decide on the fly.
Takashi OGUCHI & Koichi SAKAI
Professeur et directeur du centre ITS à Tokyo & Maître de conférences au centre ITS
Le jeudi 31 janvier 2019 11h30 en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
The Advanced Mobility Research Center (ITS Center) in the Institute of Industrial Science (IIS), The University of Tokyo, is the first research organization among universities in Japan for ITS with interfaculty collaboration, including civil/traffic, mechanical/control, and information/communication engineering. A Memorandum of Understanding has been signed recently to facilitate academic cooperation between IIS and UTC. You are all very welcome to attend the seminar.
Maître de conférences HDR, LIRIS, INSA Lyon
Le jeudi 5 juin 2018 à 14h00 en GI042 (Bâtiment Blaise Pascal, université de technologie Compiègne)
Résumé :
We address human action recognition from RGB data and study the role of articulated pose and of visual attention mechanisms for this application. In particular, articulated pose is well established as an intermediate representation and capable of providing precise cues relevant to human motion and behavior. We describe two different methods which use pose in different ways, either during training and testing, or during training only.
The first method uses a trainable glimpse sensor to extracts features on a set of predefined locations specified by the pose stream, namely the 4 hands of the two people involved in the activity. We show that it is of high interest to shift the attention to different hands at different time steps depending on the activity itself. The model not only learns to find choices relevant to the task, but also to draw away attention from joints which have been incorrectly located by the pose middleware.
A second method has been designed to explicitly remove the dependency on pose during training, making the method more broadly applicable in situations where pose is not available. Instead, a sparse representation of focus points is calculated by a dynamic visual attention model and passed to a set of distributed recurrent neural workers. State-of-the-art results are achieved on several datasets, among which is the largest dataset for human activity recognition, namely NTU-RGB+D.